Suomen
Kuvalehden verkkosivuilla on mielenkiintoinen haastattelu, jossa todetaan
suulla suuremmalla,
”Kuntien pakkoliitokset eivät ole valtioneuvostolle läpihuutojuttu”, Sanoja Kuntaliiton johtava lakimies Kari Prättälä. ”Eivät
varsinkaan kuntauudistuksen tähänastisen valmisteluprosessin jälkeen”, on hänen
jatkoperustelu
- Prättälän
mukaan valtioneuvoston toimivallan laajentaminen kuntien liittämiseksi pakolla
yhteen on raskas prosessi, joka edellyttää avoimuutta lainsäädännön
valmistelussa ja hyvää hallintomenettelyä sen jälkeisessä päätöksenteossa. - ”Jos ajatellaan nimenomaan tätä
kuntauudistusta, keskustelu pakkoliitoksista tulee nyt aivan liian myöhään.
Valtioneuvostolle on mahdollisuus säätää toimivalta pakkoliitoksiin. Kuntaraja
ei nauti perustuslain suojaa. Mutta menettelyn tulisi olla avoin, läpinäkyvä ja
huolella valmisteltu”, Prättälä sanoo. - ”Optimimenettely olisi sellainen, että
parlamentaarisessa valmistelussa pohdittaisiin uudistuksen toteuttamisen kaikki
eri keinot, myös valtioneuvoston toimivallaan laajentaminen. Kunnat tietäisivät
alusta alkaen uudistuksen askelmerkit, mahdolliset yhteistyövaihtoehdot ja
valtioneuvoston ohjauskeinot. Uudistamiselle varattaisiin riittävästi aikaa ja
menettely olisi avoin.” - ”Jos on tarkoitus, että kunnat saavat ensin selvittää itse liitosvaihtoehdot
kaupunkiseudulla rakennelain aikataulun puitteissa, ja jos sen jälkeen
valtioneuvosto asettaisi erityisen selvittäjän, mikäli liitoksia ei ole
tulossa, johonkin väliin pitäisi kai kunnilla olla oikeus järjestää
kansanäänestyskin? Jos ajatellaan, että päätökset asiasta tulisi olla huhtikuun
2014 alkuun mennessä, aikataulu tuntuu erittäin kovalta.” - Prättälä muistuttaa, että kunnilla on
oikeus valittaa päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Voi olla, että
nykyinen hallituskausi ei riitä tähän kaikkeen ja vastaan tulevat jo seuraavat
eduskuntavaalit. - Ongelma pakkoliitoskeskustelussa ei Kari
Prättälän mukaan ole niinkään paljon juridiikassa kuin kunta-valtio-suhteen
uskottavuudessa.
Hiljattain
valtiovarainministeriön kuntaosaston ylijohtaja Päivi Laajalan johtama
Kaupunkiseutujen tuki -työryhmä jätti raporttinsa, jossa se suosittaa
valtioneuvoston toimivallan laajentamista suurilla kaupunkiseuduilla, mutta
tähän joukkoon ei kuulu pääkaupunkiseutu.
”Jos
pakkoliitoksia ei aiota toteuttaa pääkaupunkiseudulla, vaan siellä katsotaan
mahdolliseksi metropolihallintovaihtoehto, miten pakkoliitoksia perustellaan
kansantaloudellisesti vähemmän merkittävillä kaupunkiseuduilla? Miksi siis
Turun ja Tampereen kaltaisilla kaupunkiseuduilla ei kelpaisi jonkinlainen
seutuhallintomalli?”, kysyy Suomen Kuvalehden toimittaja jutun lopuksi.
Hyvä
haastattelu ja hyvä kysymys. Mutta me tiedämme, että hallituksen kannanotosta
huolimatta muita kuin kuntaliitosmalleja ei ole hyväksytty.
Asiasta saimme yliolkaisen vastauksen kun Päivi Laajala joukkoineen kävi
pupumassa ja kuulemassa meitä. Hän tokaisi hallituksen kannanoton olevan vain
pöytäkirja merkintä, eikä se kuulu heidän selvitettäviin asioihin. Hän tarkoitti
siis, että hallituksen enemmistön kannanotto ei sido superministeri Henna Virkkusta.
Huomenna sitten tulemme saamaan hallituksen vastauksen. Nyt on kysymys mielen
vallan ja mielivallan kamppailusta. Toivottavasti demarit tietävät, mitä
tekevät.