- (Kuntaliitto
tiedottaa 2.5.2013) Kuntaliiton hallituksen mukaan sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelurakennetta pitäisi voida tarkastella myös muista kuin
tiukoista väestömäärään perustuvista lähtökohdista. - Näitä ovat muun muassa
alueen taloudellinen, väestöllinen ja henkilöstövoimavaroihin liittyvä
palvelujen järjestämiskyky sekä olemassa olevat palvelujärjestelmät ja
yhteistoiminta, todetaan liiton lausunnossa. Johtopäätöksenä on, että näistä
syistä johtuen valtioneuvostolla pitäisi olla toimivalta myöntää poikkeuksia
sote-alueita muodostettaessa. - Kuntaliiton hallitus antoi torstaina
2.5.2013 yksimielisen lausunnon koskien sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakenneuudistusta. Lausuntopäätöksen taustalla on liiton huoli siitä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ei etene samantahtisesti
kuntarakennelain kanssa. - Liitto painottaa, että
kunnilla on oltava tiedossaan rakennelain edellyttämän selvitystyön kannalta
merkitykselliset sote-linjaukset. - Kuntaliitto on aiemmissa
kannanotoissaan todennut, että niin sosiaali- ja terveydenhuollon kuin
kuntarakenneuudistuksen lähtökohtana on oltava vahva peruskunta. Siellä missä
tällaisia ei synny, tarvitaan hyvin tiivistä kuntien yhteistoimintaa.
Käytännön
järjen ääni alkaa pikku hiljaa kulua. Kuntaliiton tiedotteen voi lukea tästä
linkistä.
http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2013/05/Sivut/vaestomaara-kriteeri-sote-uudistus.aspx
Hesarin
Sote-ryhmä sen sijaan on taas toisessa äärimmäisyydessä. Siellä on nimenomaan
lähtökohtana vain terveys ja vain terveys. HS:n soteryhmän esitys on alla olevan mukainen.
Alleviivaukset MR
1 Järjestämisvastuu
sosiaali- ja terveyspalveluista pysyy kunnalla, jos kuntia on
15–25.
2 Jos kuntia
on enemmän, järjestämisvastuu on tässä vaiheessa irrotettava
kunnista.
3 Julkisten
sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu ja rahoitus on
oltava yksissä käsissä mukaan lukien sairausvakuutuskorvaukset,
Kela-korvaukset yksityisistä lääkäripalkkioista sekä tutkimuksista
ja hoidoista, matkakorvaukset, kuntoutus ja mahdollisesti lääkekorvaukset.
4 Sosiaalihuollon
ja terveydenhoidon integraatio on hyvä tavoite.
5 Kelan maksamia
päivärahoja pitää tarkastella erikseen, jotta hoitamisen nopeuttamiseen
kannustettaisiin.
Käytännön
kokemus ja yhdistetty maalis-työläisjärki sanoisi, että asetelma
olisi mietittävä uusiksi.
Sosiaali- ja terveystoimet yhdistetään vain kuntatasolla. Sen sijaan terveydenhuolto
organisoidaan hierarkkisesti valtio / asiantuntijajohtoiseksi toiminnaksi.
Laatikkoleikkinä tilanne näyttäisi alla olevan kaltaiselta. Tähän malliin voidaan – jos väkisin halutaan – liittää yksityinen terveydenhuolto tuottajana ihan kuten nykyisin jo käytännössä toimitaan.
Vastuu / |
Toiminto |
Hallinto |
Valtio |
ERVAT eli |
Asiantuntija |
Valtio / |
Sairaanhoitopiiri |
Hallinto |
Kunnat |
Terveyskeskukset |
Kuten |