- Sote-asiassa
on tehty poliittinen ratkaisu. Hyvä, että epävarmuus väistyy ja päästään
kehitystyöhön. - Ratkaisussa
on paljon hyvää. Terveydenhuollon kehittäminen irrotettiin kuntauudistuksesta.
Viiden suuralueen malli on ilman muuta hyvä maan erikoissairaanhoidon
järjestämiselle. Ratkaisu helpottaa tietojärjestelmien kehittämistä
ja valtakunnallista ohjausta. - Mutta on
myös suuri huoli, joka koskee uudistuksen alkuperäistä tavoitetta:
perusterveydenhuollon kehittämistä. Perusterveydenhuolto on tunnetusti
se terveydenhuollon osa, joka koskettaa useimpia kansalaisia ja on
tärkeä kansanterveydelle. On ikävää, että terveydenhuollon uudistukset
tehdään jatkuvasti erikoissairaanhoito edellä. - Keskeinen
lähtökohta tehdylle uudistukselle oli perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon
ja erikoissairaanhoidon integraatio sote-alueilla. Se, että järjestämisvastuu
on samalla suuralueella, ei vielä takaa kentällä perusterveydenhuoltoa
hyödyttävää todellista integraatiota. Sellaista, jota moni haki
alueen keskussairaalan ja terveyskeskusten saumattomalla yhteistyöllä
ja joka vahvistaisi alueen peruspalveluja. - On oletettavaa,
että suuralueet kilpailuttavat erilaiset peruspalvelut alueillaan.
Ja että suuret kaupalliset firmat voivat tarjota halvempia ratkaisuja. - Ongelma ei
välttämättä ole kaupallisuus vaan se, miten todellinen toiminnallinen
integraatio ja väestövastuu tällöin turvataan luonnollisilla
alueilla. Perusterveydenhuoltoon liittyy lääkäreiden vastaanottotoiminnan
lisäksi monia muita asioita, mukaan lukien erilainen ehkäisevä työ
ja sosiaalityö. - Tämän haasteen
ratkaiseminen on mielestäni avainkysymys, kun varsinaista lakia
yksityiskohtaisine säädöksineen ruvetaan tekemään.
HS 27.3.2014: Pekka Puska professori
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen entinen pääjohtaja
Lainasin kokonaisuudessaan tähän yllä olevan
Pekka Puskan mielipidekirjoituksen, jonka sisältö kannattaa pitää mielessä.
Periaateratkaisu
on tehty, mutta monia asiakokonaisuuksia, kuten Puska kirjoittaa, on auki.
Asiaa valmistellaan parlamentaarisessa työryhmässä kovalla kiireellä ja
lakiesitys on luvattu kunnille lausunnoille kesään mennessä.
Kunnilla etenkin Naantalilla on mahdollisuus ja velvollisuus
perehtyä esitykseen hyvin ja tuoda esille Naantalin kannalta tärkeitä näkökohtia
aivan erityisesti perustason lähipalvelujen järjestämiseen ja talouteen liittyen. Naantalin
on valmistauduttava lausunnon tekemiseen perusteellisesti ja annettava oma
asiantuntemuksensa yhdistettynä paikallistuntemuksineen yleisempään käyttöön.
Tähän tarvitaan kaikki mahdollinen nykyinen ja saatavissa oleva osaaminen.
Kun tällä palstalla kerrottiin, että sosialidemokraattien valtuustoryhmä
yksimielisesti kannatti Jouni Mutasen
valintaa uudeksi kaupunginjohtajaksi, oli
yhtenä lisäperusteluna hänen asiantuntemuksensa sairaanhoitopiiristä, jonka
hoidettava on ollut myös kunnille
kuuluvia sosiaaliasioita.
Tämän johdosta sivuille tuli perusnaantalilaisen
nimimerkillä seuraava kirjoitus:
- Mietityttää mihin tarkoitukseen
Naantali tarvitsee kaupungin johtajaksi SOTE-ammattilaista Lahdesta. Nythän
koko SOTE sai aivan uuden käänteen, ja koko SOTE-murhe meni kunnilta
lähtökohtaisesti pois. Hakijoiden joukossa oli myös sellainen, joka kymmenien
vuosien kokemuksella tuntee Naantalin ja sen ympäristökunnat.
Perusnaantalilainen on oikeassa, että tilanne muuttui, mutta kuten yllä olen
kirjoittanut, niin juuri nyt ollaan tilanteessa, jolloin pystytään, jos osataan
asiat hyvin, vaikuttamaan siihen, miten asiat perustasolla eli Naantalissa ratkaistaan.
Sen vuoksi sote-osaamisperustelu on ehkäpä vieläkin merkittävämpi.
Valinnan osuminen Jouni Mutaseen ei ollut sattuman peliä, vaan se perustui
ryhmämme osalta monipuoliseen ja
asiaperusteiseen harkintaan, jonka taustalla olivat, kuten vanhanaikaisesti
sanotaan, kyvyt ja taidot ja niistä tehdyt arviot sekä omat haastatteluhavainnot.
Haluan vielä korostaa, että valintamme osuminen Jouni Mutaseen ei tarkoitta,
etteikö tarjolla olisi ollut useita tehtävään päteviä ja sopivia henkilöitä.