Kuntarakenneselvittäjien tiedotteessa
kerrotaan, että Turun he pyytävät pari
kuukautta lisäaikaa. Samalla näyttävät
selvittäjät haluavansa selvittää alueelle edelleen sote-yhteydessä vastuukuntamallia.
Lisäaika on
täysin perusteltu kun katsoo esimerkiksi sitä sisältöä, mikä pitäisi saada
valmiiksi NaaMa (Naastali-Masku) hankkeessa. Pelkästään dispositio eli
sisällysluettelon otsikot käsittää neljä sivua. Ja jokaisen otsikon alla on
paljon vielä selvittämätöntä asiaa ja selvitysten lisäksi niitä pitäisi
analysoida ja tehdä johtopäätöksiä. Urakka on kova, se lähentelee Mission Impossible
– juttuja. Mutta yrittänyttä ei laiteta varsinkin, kun selvityksistä on jo
tähän mennessä ollut paljon kuntakohtaista tietoa, jota muutoin ei ole ollut
ainakaan luottamus henkilöiden käytettävissä.
Hallinnon mahdollisuuksiin
luotetaan perusteettomasti. Kannatta ihan itsekin miettiä asioita kaikkien hallinnollisten hössötysten
keskellä. Painavan näkökulman aiheeseen saimme lukea päivän Hesarissa.Helsingin
yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara yhdessä
saman yliopiston kaupunkisosiologian professori Matti Kortteiseen kanssa
kirjoittavat asiantuntijapalstalla HS:ssä 15.8.2014 otsikolla: Suomessa viime vuosina käyty
metropolikeskustelu, jossa on pääosin pohdittu hallintomalleja,
on harhaanjohtava ja pahimmillaan vahingollinen.
- Myös tästä
näkökulmasta Suomessa käynnissä oleva keskustelu hallintomallien
kaikkivoipaisuudesta on ongelmallinen. Jos me nyt onnistuisimme
kehittämään sellaisen hallintomallin, joka ratkaisee kilpailukykyyn,
segregaatioon ja ekologiseen kestävyyteen liittyvät ongelmat, keksinnöllä
olisi varmasti vientiä maailman kaikille markkinoille. - Valitettavasti
ajatukset siitä, miten tällainen malli edistäisi sille asetettuja
tavoitteita, ovat jääneet epämääräisiksi. Empiirinen näyttö hallintomallin
toimimisesta toivotulla tavalla puuttuu kokonaan. - Alueen elinvoiman
kehittämiseen tarvitaan kohdennettuja ja konkreettisia toimia,
joista suurin osa on tyystin paikallishallinnon toimivallan ulkopuolella.
Olisi viisasta keskittyä miettimään paikallisia vahvuuksia, niiden
varaan mahdollisesti rakentuvia klustereita ja sitä, miten voisimme
edistää näiden menestystä. Jos näin syntyy laajempaa yhteistyötä, se
on vain hyväksi.
Kun julkisen
talouden kestävyyden parantaminen hallinnollisten ratkaisujen avulla on
myö
jäänyt epäselväksi, on nyt tärkeää, että pidämme pään kylmänä ja
ryhdymme vain
sellaisiin hankkeisiin, joihin itse uskomme ja joiden hyödyistä saamme
riittävä
näyttöä ja joiden läpiajamiseen kaikki mukana olijat sitoutuvat. Mitään
hyppäyksiä uuteen vanhaa hylkäämällä ei kannata ajatellakaan palvelujen
tuotannossa, jossa kysymys on, kuten terveyspalveluissa, jokapäiväisistä
tarpeista.
Olisi todellinen yllätys, jos sote-ratkaisussa
palattaisiin jo kertaalleen kuopattuun vastuukunta-malliin. eiköhän
viisasta olsi jotenkin käyttää hyväksi sitä, mikä on olemassa.
Mutta tähän asiakokonaisuuteen palataan vielä monta kertaa!