Luonnonmaan kanaali –
oikeammin kanava, kuten Jukka Viljanen on opettanut, on esitetty ensimmäisen kerran 1990.
Sen jälkeen siihen on otettu
kantaa – lähinnä kielteistä – erilaisissa kaupungin elimissä. Perusteluina on
ollut, että hanke on utopistinen, liian kallis, mahdoton toteuttaa ja sitten vielä yksi ääneen lausumaton.
Yleiskaavassa siitä melkein päästiin eroon, mutta nyt se on taas noussut esille
maanomistajien ideoimana ja modifioimana.
Siihen on suhtauduttu kuuleman mukaan myönteisesti.
Naantalin West Endin puuhamiesten kirjeessä asia haluttiin nostaa esille siten,
että Matalahden kunnostus olisi ensimmäinen vaihe ja sitä seuraisi sitten
maankäyttöä Inttilän ja Pyölin suunnalla ja siihen liitettiin myöhemmin kanava
ajatus kevennettynä. He ovat toivoneen kaupungin mukaantuloa ja
periaatekananottoa.
Kaupunginsuunnittelujaostolle (ksj) esitettiin, että Matalahden kunnostus on 25
prosentin osallistumistasolla ok, mutta muihin esityksiin palattaisiin 2015
yleiskaavan tarkistukseen lähdettäessä.
Ksj halusi kuitenkin ottaa periaatteessa myönteisemmän kannan ja päätyikin
siihen yksimielisesti, kun kaupunginjohtaja otti Kimmo Ahon esityksen nimiinsä
ja kun kanava nimi vaihdettiin vesiväyläksi.
Tämä on edistystä, reipasta edistystä.
Siispä mennään
sanojen selityksiin ihan kurillaan vähän tarkemmin.
Kun
Kimmo Ahon esityksessä oli kirjoitettu: Matalahdesta
alkava kanava Luonnonmaan läpi
koilliseen Saksilan ja Kultarannan taajama-alueen välistä Naantalin aukolle.
Lopullisessa päätöksessä kohta kuuluu: Matalahdesta
alkava vesiväylä Luonnonmaan läpi
koilliseen Saksilan ja Kultarannan taajama-alueen välistä Naantalin aukolle.
Wikipedia määrittää seuraavasti: Kanava on keinotekoinen, vesiliikennettä tai veden
johtamista varten rakennettu vesiuoma.
Ksj:n esitys täsmentää, että kysymys on vesiväylästä, joka taas määritetään:
Vesiväylä (myös laivaväylä) tarkoittaa merikortteihin merkittyä
alusten reittiä, joka on tarkoitettu laivojen ja muun vesiliikenteen
opastamiseen kapeissa paikoissa, salmissa, saarien lomitse, syväväylää pitkin
tai satamaan. Väylillä on nimellissyvyydet, joihin ne on luodattu.
Täsmennys siis tarkoitta, että kanavan yhteydessä ei
ole kysymys vain uomasta, jossa vesi kulkee, vaan kysymys on (kts. kuvaa) vesiväylästä,
jossa on laiva- tai muuta vesiliikennettä. Ksj on selkiinnyttänyt, että yhteyden
on tarkoitus palvella vesiliikennettä. Nyt ymmärrätte, miksi kirjoitin: Reipasta edistymistä !