Aiemmin sanottiin, että mikä on General Motorsille hyvä, oli hyvä Amerikalle. Donald Trumpin hallinto uskoo, että Applelle huono, on huono Kiinalle. Se tarkoittaa, että se on hyvä Amerikalle. Kun Applen iPhone-myynti väheni, kuten tapahtui viime viikolla, Kiina kärsii. Tai niin teoria menee. Käytännössä ne ovat siirtyneet kotimaan televiestintäyrityksen Huawei- älypuhelimiin, jotka voivat auttaa Kiinaa. Mutta se on sivuseikka. Se, mikä on pahaa joillekin Amerikan suurimmille tuotemerkeille, on ilmeisesti hyvä presidentille.
Tämän Edward Lucen FT:ssä esittämän näkemyksen taustalla on, että Trumpin kannattajat ovat business-miehiä Amerikan keskeltä. He ovat hänen kavereitaan – vähintäänkin mentaalisesti- kansallismielisiä populisteja kaikki.
Lucen jutun mielenkiintoinen tieto oli, että julkisten yhtiöiden määrä on USA:ssa kiihtyvällä tahdilla vähentynyt. Yksityisillä on vähemmän julkisuusvelvollisuuksia.
USA:ssakin näyttää olevan sama jako kuin meillä: On eri asia olla pro markkina kuin pro business.
Tämä ilmiö on paikallisestikin tuttu. Markkinatalouden puolustaminen loppuu siihen, jos siitä on erityisasemassa olevalle kaverille haittaa. Esimerkkinä apteekki tai keskustan rakentaminen.
Edward Luce lopettaa kolumninsa:
Ironia on, että Trumpin menestystä mitataan Dow Jones -indeksillä.. Todellisuudessa se heijastaa nykyisin paljon vähemmän Yhdysvaltojen yrityskuvaa kuin mitä se oli aiemmin. Jos Kiinaan kohdistuvat jännitteet kääntyvät huonommiksi, osakemarkkinat putoavat epäilemättä. Mutta Amerikka puhuu nykyään monella eri äänellä. Helppo arvata, mitkä äänet Trump kuulee.
Ihmisten käyttäytyminen voi vaikuttaa epäjohdonmukaiselta. Mutta useimmiten selittäjänä on: Oma suu on lähempänä pussin suuta.
Liike-elämään tämä sopii, mutta miksi tuohon samaan uskovat nekin, joiden oma suu jää vähemmälle. Se on tiedon puutetta ja nykyaikaista info-tekniikka hyväksi käyttävän eliitin vastaisen eliitin manipulointi taitoa.