Kuntaliitto julkisti sote-selvityksen, jossa oli keskeisesti sanottu se, mitä täällä ruohonjuurien seassa olemme tuntenee ja ajatelleet. Naantalissa olemme pelänneet, että rikotaan sitä, mikä toimii ja unohdetaan se mikä muutostarvitsee.
Kuntaliiton tutkimusreferaatti päättyy:
Kuntalaiset ovat ennätyksellisen tyytyväisiä palveluihin
Tutkimusraportissa huomautetaan, että vaikka suuria kunta-alan uudistuksia on perusteltu palvelujen laadulla ja saatavuudella, kuntalaisten tyytyväisyys oman kuntansa palveluihin on kasvanut jatkuvasti.Juuri nyt kuntalaiset ovat ennätyksellisen tyytyväisiä kunnallisiin palveluihin. Asteikolla yhdestä viiteen kuntalaiset antavat palveluille arvosanan 3,81. Tyytyväisimpiä kuntalaiset ovat kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluihin (arvosana 4,20) ja terveyspalveluihin (arvosana 3,92). Heikoimmat arvosanat annetaan sosiaalipalveluille (3,31).
Kunnat ovat kaiken aikaa valtakunnallisten uudistusten rinnalla kehittäneet omaa toimintaansa. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta vuosina 2007–2018 järjestäjien määrä on vähentynyt, kun kuntien yhteistoimintarakenteet ja kuntaliitosten määrä on lisääntynyt. Sote-integraatio on vahvistunut ja samalla sopimusohjauksen merkitys on kasvanut, kun sote-palveluja on ulkoistettu yhä useammassa kunnassa.
ARTTU2-tutkimusohjelman loppuraportissa on valotettu useiden eri uudistusten ja moninaisten aineistojen kautta kuntien uudistamista eri puolia. Haastamme kehittämis- ja uudistustyön parissa toimivat tahot niin kunnissa kuin valtakunnallisestikin ottamaan opiksi jo tehdyistä uudistuksista ja hyödyntämään tulevissa uudistuksissa tätä ja muuta tutkittua tietoa – ja myös kuntien kokemustietoa, toteavat raportin kirjoittajat.
Valtakunnallinen tulos – Naantalin tutkittua en tunne – voi mutu-tuntuman mukaan olla saman suuntainen yllä kerrotun kanssa. Sosialllipuolella on juuri nyt pinnalla lastensuojelu, vanhusten kotihoito ja palveluasuminen. Niitä kun korjataan niin hyvää tulee. Eikä ole pahasta tehdä yhteistyötä kunhan oman kunnan toimintojen kehittäminen ja valvonta pidetään omien luottamushenkilöiden käsissä.
Aktiivisella otteella ja palvelujen tarvitsijoita ja henkilökuntaa osallistamalla eteenpäin.
Lisätietoja: