Tässä referaatissa on lainauksia Martin Wolfin artikkelista, jossa hän arvioi Saksan perustuslakituomioistuimen yllätyspäätöksen vaikutuksia verrattuna talouden tosiasialliseen kehitykseen. EKP:n tehtävänä on ollut hintavakaus eli alle kahden (2) prosentin inflaatiossa. Yrityksistä huolimatta ollaan ”kaukana” siitä, kuten lainauksen jälkeinen grafiikka osoittaa
Jäsenvaltioiden tuomioistuinten väliset erot tällaisten tekojen pätevyydestä saattavat todellakin vaarantaa EU: n oikeusjärjestyksen yhtenäisyyden ja heikentää oikeusvarmuutta. ” Kuvittele, jos jokaisen jäsenvaltion tuomioistuimet pystyisivät päättämään, että Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen päätökset olivat ”objektiivisesta näkökulmasta mielivaltaisia”.
Kukaan ei tiedä mitä tehdään – Vaihtoehtoja on ja niitä Martin Wolf esittelee seuraavassa. (Numerointi MR)
- Tulevat historioitsijat voivat merkitä tämän ratkaisevana käännekohtana Euroopan historiassa kohti hajoamista. Mitä voidaan tehdä?
EKP ei voi olla vastuussa kansalliselle tuomioistuimelle. Mutta Bundesbank voisi toimittaa tuomioistuimelle suhteellisuusanalyysin. Ehkä se riittäisi, vaikkakin olisi huono ennakkotapaus. - Tai päätöstä voitaisiin jättää huomiotta. Jos saksalainen tuomioistuin voi jättää yhteisöjen tuomioistuimen huomioimatta, Bundesbank saattaa jättää huomioimatta kyseisen tuomioistuimen. Vaihtoehtoisesti EKP voisi vain luopua pyrkimyksistä pelastaa euroalue ja hyväksyä minkä tahansa lopputuloksen.
- EU voisi aloittaa rikkomusmenettelyn Saksaa vastaan. Mutta sen suora tavoite olisi Saksan hallitus, joka on kiinni toisaalta EU: n elinten ja toisaalta tuomioistuimen välillä. Se ei voinut muuttaa päätöstä.
- Radikaalimmin EU voisi toimia tarvittavan verotuksellisen solidaarisuuden luomiseksi. Mutta esteet tälle ovat suuret. Uusi sopimus on poissuljettu nykypäivän voimakkaan keskinäisen epäluottamuksen ympäristössä.
- Viimeinkin Saksa voisi rohkeasti erota euroalueesta. Ennen kuin se tekee tällaisen päätöksen, jota toivotaan myös, että sen on tehtävä täydellinen analyysi siitä, olisiko se ”oikeasuhteista”.
”Yksi asia on selvä: perustuslakituomioistuin on määrännyt, että myös Saksa voi ottaa takaisin määräysvallan. Seurauksena on, että se on luonut mahdollisesti ratkaisemattoman kriisin.”
EKP on onnistunut tilastojen valossa – ehkä se on auttanut liikaa pohjoisesta katsottuna ei niin vastuullisia etelän maita, mutta olemme mekin siitä hyötyneet, varsinkaan, kun emme tiedä, miten olisi ilman EKP:n toimia.
Katso artikkelikuva valtioiden velaktilanteesta.
Absoluuttisestikin Suomen valtionvelan kustannukset ovat pudonneet viidenteen osaan korkeimmasta tasostaan miljardeissa puhutaan ainakin neljästä miljardista, joka on puolet siitä mitä kiputilanteessa pitäisi sopeuttaa. Tuntuu siltä että toisten hyötyä kannattaa vastustaa vaikka toimenpiteestä olisi omalle maalle haittaa.