Kaupallisuus panee keksimään. Kuten tiedämme, että äitienpäivä, isänpäivä ja ystävänpäivä ovat sydämen asialla, mutta kyllä ne lompakkoonkin onnistuvat osumaan. Kiinalaisten verkkokauppiaiden kehittämä sinkkujen päivä on selkeimmin kaupallinen innovaatio.
Aamutelkkari tiesi kertoa, niin kyllä se puree: Marimekolla väitettiin tullee puoli miljoonaa 50 prosentin alennuksen houkuttelemaa tilausta lyhyessä hetkessä. Ja kartonki käy kaupaksi ja roskaa eikä kun kierrätysmateriaalia syntyy. Työllisyys ja – mieli – paranevat. Tämähän olisi ihanteellista.
Eikä nyt viitsitä kaivaa sitä pilven mustaa reunaa, vaan yritetään pitää mielessä, että yksinäisyys on yksilön ja yhteiskunnan ongelma, joka helposti unohtuu.
Mutta ei kaikki aina kaksinkaan onnistu. Oheinen kuva on otettu ensinnäkin siksi, että se perustelee ainakin yhtä hyvää selitystä Kuparivuoren nimelle.
Ja toiseksi siksi, että mieleeni on jäänyt lapsena kuulemani liikuttava tarina, joka kertoi nuoren onnettoman parin hukuttautuneen sotilasvyöllä toisiin sidottuina juuri Morsiuskallion kohdalla.