Esittely oli selkeää ja kiinnostus oli kurjasta säästä huolimatta merkittävää. Liikenteen sujuminen ja tien rakentamisen vaikutukset nousivat esille yleisesti.
- Luolalanjärven asema virkistysaluekohteena nostettiin esille ja sinne pääseminen oli huolenaiheena useammassa puheenvuorossa.
- Huolta kannettiin rekkaliikenteen järjestelyistä pitää ottaa huomioon rekkojen erilaiset tarpeet; tulevaisuuden uudet teknologiat nostettiin esille
- Naantalin pään Järvelän liittymäjärjestelyjen nähtiin olevan esteenä kaupungin järkevälle kasvulle.
Esittely oli asiallista, vaikka kaikesta paistoi, ettei mitään erityistä kiirettä ole.
Pääasiana on, että kaikki menee oikein. Kun kuitenkin valtio käyttää konsultteja, arvelisin konsulteilta löytyvän valmiutta nopeuttaa työskentelyä. Tietenkin tämä kaikki vaatii, että Naantalin kaupunki puolestaan on aktiivinen toimenpiteiden edistäjä ja hoitaa omat tehtävänsä ripeästi.
Huomiota herätti naapurikuntien eritahtisuus. Raisiossa kaavat olivat valmiina. Naantalissa vasta etsitään kaavoittajaa.
Mikä on tien tarkoitus?
Asiakokonaisuuteen perehtyneenä häiritsevää on välillä tuntuu, että unohdetaan tien rakentamisen perimmäinen tarkoitus: Luoda edellytykset ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle. Mitä hyötyä on oikein tehdyistä suunnitelmista, jos liikenne aiheuttaa lisääntyviä henkilö- ja materiaalivahinkoja, ja jos työssäkäyvät ja asioilla liikkuvat joutuvat käyttämään liikaa aikaa matkoihin, ja jos tavaran kulku takkuaa. Kaikesta tästä on haittaa yhteiskunnalle.
Pitää olla joustavuutta ja muistaa että tien rakentamien ei ole tarkoitus vaan liikenne palvelu, jota tien avulla tyydytetään.
Ruona – Kaanaa on N:ro 1
Kuten tiedämme Naantalin pään suurimmat ongelmat ovat Ruonan liittymän ruuhkautuneisuus. TS:n verkkolehden kuva sen kertoo!
Toinen ongelma Vantoon liittymän toimimattomuus tietyissä olosuhteissa.
Näistä syistä johtuen tuntuisi perustellulta, että Ruona – Kaanaa väli otettaisiin nopeutetussa järjestyksessä suunnittelun kärkihankkeeksi.
Ruuhkautuneisuuden ja liikenneturvallisuuden lisäksi tuon välin
- liiketaloudellinen kannattavuus on parasta
- ja sen lisäksi se auttaisi liikenteen toimintaan Raision tunnelin rakentamisen aikaisia välttämättömiä väliaikaisia ratkaisuja.
Tietenkin tiedämme, että raha tekee aian kiusaa, mutta melko laajaa yksimielisyyttä on – kun poliittinen kohina poistetaan kuvasta – , että kannnattavat infrainvestoinnit on kansakunna etu ja että hyvä kohteita kannattaa rahoittaa vaikka velkarahalla.
Naantalin pää on tällainen hyvä infrakohde!
Ruona-Kaanaa väli.
Eipä tuohon Mikon kirjoitukseen ole mitään varsinaista lisättävää.
Naantalin kannattaisi kuntalaisten ja kaupungin yhteisen edun nimissä panostaa hankkeeseen
rahaa enemmän kuin olemassa olevat pelisäännöt edellyttävät.Nythän ei ole tehty mitään muuta kuin pakollinen ja sekin innottomasti.
Parantaisi myös tulevien työpäikkojen saamista Naantaliin. Työpaikkojentilanne on tällä hetkellä erittäin huono.
Naantalilainen työvoima on tällä hetkellä noin 9000 henkilöä ja Naantalissa on työpaikkoja arviolta
5400 nyt.Viimeinen virallinen tilasto on vuodelta 2019 jolloin Naantalissa oli työpaikkoja 5690 mutta siitä on tultu edelleen vahvasti alaspäin.Työpaikkaomavaraisuus on Naantalissa tällä hetkellä alle 60%.Parhaimmillaan oltiin reilusti omavaraisia.
Martti Sipponen
Tästä niin sanotusta ”Emäntäkoulun risteyksestä” jo vuosia sitten Anita Saksi esitti huoleistuneisuutensa risteyksen vaarallisuuden johdosta toivoen pikaista uudelleen järjestelyä turvallisuuden ja liikenteen parantamiseksi. Jokainen tämän ongelman on jo vuosia sitten todennut, joten siinä mielessä ei mikään uusi oivallus, tai Naantalin kehityksen ja teollistumsen tulppana oleva perusasia.
Sehän tässä hämmästyttääkin Juhani, että monet ovat huolestuneita, mutta eivät edes valtuustossa äänestä sen puolesta, että yritettäisiin nopeuttaa E 18 tien Naantalin pään rakentamista.
Nyt näyttää siltä, että rakentaminen voi siirtyä jopa seuraavalla vuosikymmenelle ja viranomaisten ja Naantalin johdon mielestä ei ole kiirehtimisen tarvetta: Tässä kannalla ovat olleet kaikki saksin Anitaa myöden.