Helsingin
Sanomat uutisoi tänään, että Holokaustin eloonjääneistä vanhin, Alice Herz-Sommer, kuoli Lontoossa 23. helmikuuta.
- Hän oli 110-vuotias. Alice Herz syntyi viisilapsiseen,
maallistuneeseen juutalaiseen perheeseen 26. marraskuuta 1903 Prahassa,
silloisessa Itävalta-Unkarissa.
Hänen isällään oli vaakatehdas ja hänen äitinsä oli muusikko. Kirjailija
Franz Kafka lukeutui perheen tuttavapiiriin. Herz kävi Prahassa musiikkikorkeakoulun
ja hänestä tuli kotikaupungissaan arvostettu pianisti.
Hän avioitui vuonna 1931 muusikko Leopold Sommerin kanssa. Heille
syntyi 1937 poika Raphaël Sommer, josta sittemmin tuli nimekäs sellisti.Natsi-Saksan miehitettyä 1939 Tšekkoslovakian juutalaisten
asema vaikeutui. Sommerit kuljetettiin 1943 Prahan lähelle Terezínin
– saksaksi Theresienstadtin – keskitysleirille. Sinne päätyi lukuisia
juutalaisia taiteilijoita ja muusikoita. - Terezín oli
”malligetto”, jota Punaiselle ristille esittelemällä natsit
yrittivät torjua huhuja holokaustista. Siellä vangit saivat ylläpitää
viihdettä ja kulttuuria. - Nälän ja kuoleman keskelläkin leirillä
siis esitettiin musiikkia, kabareeta ja teatteria. Herz- Sommer piti
siellä yli 150 pianokonserttia. ”Yleisö koostui hyvin sairaista
ja onnettomista ihmisistä, mutta he tulivat konsertteihimme. Se
oli heidän ravintoaan”, hän muisteli yli 60 vuotta myöhemmin. - Leirillä oli 140000
ihmistä. Heistä joka neljäs kuoli. Herz-Sommerin mies, monet sukulaiset
ja ystävät menehtyivät holokaustissa. Hänen poikansa oli yksi niistä
vain 130 lapsesta, jotka selvisivät Terezínistä hengissä. - Herz-Sommer muutti Israeliin 1949 ja opetti musiikkia Tel Avivissa.
Lontooseen hän asettui 1980-luvun puolivälissä.Hänestä kirjoitetuista
kirjoista A Garden of Eden in Hell (2007) ja A Century of Wisdom (2012) välittyy kuva huumorintajuisesta
optimistista. Hän ei katkeroitunut sota-ajan vääryyksistä, koska
uskoi vihan lietsovan vain lisää vihaa. Lähes elämänsä loppuun asti
hän soitti pianollaan päivittäin Bachia, Schubertia ja Beethovenia. HS 25.2.2014
”Musiikki säilytti henkeni ja musiikki pitää minua elossa,
olen juutalainen , mutta Beethoven on uskontoni sanoi hän viimeisinä päivinään.
Kun olet muille (nice) mukava, ovat he sitä sinulle. Kun annat niin saat.” Ovat viisauksia hänestä kirjoitetuissa
kirjoissa.
Hänen sellistipoikansa Raphael Sommer (1937-2011) vieraili Naantalin Musiikkijuhlilla
1981, 1984, 1987,
1989, 1991 ja 1996
Hän oli Paul Tortelierin oppilas kuten Arto Noraskin. Hänen stipendirahaston sivuilla Arto ylistää häntä tinkimättömänä säveltäjien tulkitsijan ilman omia maneereja.
Meillä Naantalissa oli 1900-luvun parina viimeisenä vuosikymmenenä ongelma nimeltä Pekka Siitoin. Monien mielestä hän oli kylähullu vain vitsi. Hänen oppinsa mukaisesti hän kuitenkin osoitti vihamielisyyttään juutalaisia kohtaan ja niinpä hän kerran natsitamineisiinsa pukeutuneena ja susikoira seuranaan järkytti viulutaiteilija Mirjam Friedin, joka Naantalin rauhaan tottuneena käveli kylpylästä kirkkoon kohdatakseen painajaismaisen näyn natsi Pekka Siitoimen koirineen.
Tapaaminen järkytti häntä ja soittamisen aloittaminen viivästyi.
Meille tietenkin aiheesta valitettiin ja lupasimme tehdä parhaamme kuitenkin liennytystä yrittäen vähättelimme, että hänhän siis Siitoin on vaaraton kylähullu pelle enemmän vitsi kuin todesta otettava.
Kun Raphael Sommer kuuli selityksemme, sanoi hän , että natsit eivät ole vitsejä, minä ja perheeni sen tiedämme.
Kesäillan kaunista auringonlaskua saatteli häpeämme hiljaisuus.
Leena Mattila lähetti seuraavan aiheeseen liittyvän koskettavan kirjoituksen
1950-luvun loppupuolella asuin Turussa vanhan herttaisen
juutalaisrouvan alivuokralaisena.
Hänen kanssaan asui
Ranskasta muuttanut tytär, erittäin hermostunut vaikkakin ystävällinen hänkin.
Mietin usein hänen kokemiaan, vaikka en rohjennut kysellä. Muistan vain, kuinka
ahdistunut olin.
50- luvulla kouluissa jaettiin kirjeenvaihtokavereiden
osoitteita, kohdalleni osoite Hampuriin.
Ystävällinen mieshenkilö ei koskaan kertonut itsestään,
vaikka kirjoitti pitkiä kirjeitä, lähetti kuvia
mm. sodan tuhoamista kaupungeista, opintoihini liittyvää kirjallisuutta
jne. Tajusin miehen käsialastakin, että olimme eri- ikäisiä ja että hänen
elämänkokemuksensa oli jotain toista kuin omani, nuoren tytön. Huoli
ympäristöstä oli kirjeissä toistuvasti esillä. Asia vaivasi vuosikausia.
1979 olin ensi kertaa
Saksassa, Hampurissa. Juuri ennen matkaani löysin miehen lähettämistä kirjeistä
yhden ja tartuin kynään.
Majapaikassani
Hampurissa odotti kirje Meersburgista Bodenseen rannalta. Miehen hiljattain
edesmennyt äiti oli vielä asunut ko. osoitteessa. Kirjeessään mies valitteli, ettei meillä
tuolloin ollut mahdollisuutta tavata ja kertoi
tarinan Hitler Jugendista Balkanilta. Tapahtumat eivät olleet jättäneet
kirjailijana toiminutta miestä rauhaan. Juuri noihin aikoihin Holokaust oli ensi
kertaa näkyvästi esillä julkisuudessa. Keskustelimme sen jälkeen puhelimessa ja
parin vuoden ajan vaihdoimme joulukortit..
1970- luvulla tapasin
Münchenissä Yhdysvalloissa asuvan, Auschwitzista paenneen miehen, joka oli ensi
kertaa kotimaassaan. Kävin Dachaussa enkä koskaan unohda käyntiäni. En myöskään
käyntiä Anne Frankin talossa.
Tänä päivänä uutisia Syyriasta, Ukrainasta..