Naantalin kaupungin strategia on sinettiä vaille valmis eli lopullinen
valtuustokäsittely puuttuu. Lähetekeskustelussa strategiaprosessi sai
kiitollisia kehuja joten odotettavissa on myönteistä hyrinää valtuustossa.
Strategiassa ei varmaankaan ole särähtäviä särmiä eikä voimakkaita vastakkainasettelun
elementtejä. Mitä siten strategian jatkokäsittely ohjelmat tuovat tullessaan on
sitten toinen juttu; kun tullaan lähemmäksi aikaa ja rahaa alkavat vaikeat
valinnat. Resurssit eivät anna myöden yhtä helposti kuin sanat. Mutta se on sen
ajan murhe.
Kultaranta on hieno paikka; se on tasavallan päämiehen
kesäasunto ja siksi sillä on institutionaalinen asema ainakin monien meidän
mielissä. Kultarannan sijaniti on onnistunut ja sen puistoinen ympäristö
suomalaisittain harvinaislaatuinen. Kultarannalla on oma historiansa Alfred Kordelinista
Sauli Niinistöön.
Pienellä kirjoitettu kultaranta, jota muuten
oikeinkirjoitusohjelma ei hyväksy; sekin näyttää olevan sitä mieltä, että se on
erisnimi. Kirjoitetaan sitten kulta ja ranta erikseen ja mietitään mielleyhtymiä:
Kulta on kallista ja kaunista ja rantakin tuo mieleen jotain parempaa: saariston, rantanäkymät,
uimarannat, venerannat ja kesämökit
saunoineen.
Voisi siis ajatella, että kauniissa ja hyvässä mielessä
kultaranta on tavoiteltavaa, sellaista jota kaikille soisi. Harvoille tulee yleisestä
ja yhtäläisestä mieleen kultaranta. Ja tästä taas seuraa mielleyhtymä eikö
Naantali olekaan yleistä ja yhtäläistä, vaan valikoitua ja erikoista.
Kaikkien kultaranta
on markkinointislangia ja tarkoittaa varmaan haluttua ja vetomaista – juuri
sellaista, mihin Naantali pyrkii. Hauskalta
se kuulostaa ja kuulosti jo 40 vuotta sitten, kun Naviren telakan nimeksi leikillään
ehdotettiin Naviren Kultarantaa.
Minulla on epävarma ja vaivautunut olo joka kerran kun luen
tai kuulen iskulauseen – kaikkien kultaranta parista syystä:
Pointti 1: Olen vanhanaikainen ja tunnet kunnioitusta
instituutioita kohtaan. Presidentti ei saisi olla välillisestikään
markkinoinnin apuvälineenä.
Pointti 2: Yksipuolinen menestyksen painottaminen voi aikaan monissa saada
syrjään jäämisen tunteen.
Kun vuosikymmenen sitten kirjotimme
ohjelmaamme, että Naantalissa pitäisi olla enemmän menestyjiä ja vähemmän syrjäytyneitä
kuin verrokkipaikkakunnilla, sai jopa
tämä muotoilu kritiikkiä.
mr