Pitäisikö Made in Russia (”tehty Venäjällä”) -merkintöjen yleistyä?
Jos rahan arvon aleneminen yksin voisi lisätä vientiä, niin kyllä. Uusimman Big Mac-indeksin mukaan Venäjän rupla on yksi halvin valuutta, 69 %
aliarvostettu suhteessa dollariin.
Indeksissä vertaan suositun burgerin hintaa McDonalds myyntipisteissä eri maissa muuntamalla paikallisia hintoja
dollareiksi käyttämällä valuuttakurssia. Indeksi perustuu ajatukseen, että pitkällä aikavälillä
valuuttakurssien pitäisi asettua niin, että yhden dollarilla voisi ostaa saman
verran kaikkialla. Jos burger on jossaaan in maassa halpa, on kyseisen valuutta aliarvostettu.
Näin selittää viime viikkoinen Economist tilannetta.
Artikkelissa osoitetaan, että valuutan devalvoituminen ei ole vientiä
automaattisesti lisäävä. Kuten tiedämme Venäjän tuotteet eivät pärjää.
Japanikaan ei ole saanut vientiinsä vetoa,
vaikka se on, kuten kuva osoittaa saanut laskettua tai jeni on kellunut alaspäin
huomattavasti.
Meidän suuresti kadehtima Ruotsi ei
näyttäisi valuutallaan saavuttaneen hyviä tuloksia.
Kilpailukyky on monimutkaisempi juttu. Viisaat tämän tietävät. Kunpa
SSS-ketjukin lukisi muita kuin EK:n tai omien hovitutkijoiden raportteja. Sekin on aihetta huomata, että Economistin maagalleriasta puutuu Suomi, ehkä sillekin pitäisi tehdä jotain?
Economistin mielenkiintoiseen grafiikkaan voi tutustua tästä.