Naantali budjetin teko tuntuu sietämättömän keveältä. Tarkoita,
että pessimistisempi luonne heti miettii, että mitäköhän tulemaan pitää.
Budjetti on saatu yksimielisyyden vallitessa kasaan ja alijäämä on suunnilleen Nesteen satamatulojen suuruinen. Parin
edellisen vuoden ylijäämäiset ajat ovat takana ja nyt palataan Business as
usual menoon.
Ne jotka ovat koulussa oppineet matematiikan perusteita, huomaavat, että
vuosikate käyrän kulmakerroin vahvasti negatiivinen, eikä sitä selitä satunnaiset
tekijät, ellei sellaiseksi lasketa Kallu Sipposta.
Infossa kaupunki kertoo Luonnonmaan Kukolavainion alueen rakentamisen
aloittamisesta. Perusteluna on se, että melkein 50 myymättömän tontin joukossa
ei ole kelvollisia. Kysyn itseltäni, että mitä ja miten me tähän on tultu; onko
kaavoitus tai hinnoittelu vai molemmat olleet pielessä?
No elvyttämisperusteella tasavallan SSS:n leikkauslinjan kompensoimiseksi
toimintaa voi perustella.
Keskustan laajennuksen käynnistämiseen pistetään alkupanos. Toivottavasti myös aktiivisesti asian suhteen yritetään tehdä jotain tulevien
viivästyksien välttämiseksi.
Koululaiset saavat tablettinsa, se on sitä digiaikaa.
Kirjallisessa infomateriaalissa jo ennakoidaan varhaiskasvatuksen
leikkauksilla, joihin valtion toimet antavat mahdollisuuden. Missäköhän niistä
on sovittu?
Kiinteistöveroprosentin määrääminen oli vähällä perustua
vanhaan lakiin.
Onneksi kaupunginhallituksen jäsenissä oli asioista virkamiehiä
paremmin perillä olevia ja niin sitten kiinteistöveron selostusosa tulikin
pidemmäksi. Se ei kuitenkaan vaikuttanut päätökseen, vaan prosentit päätettiin
pitää ennallaan.
Naantali tekee alijäämäistä budjetti eikä se sinänsä mikään kauhistus
ole. Meillä on kuitenkin pitkään vallinnut sellainen yhteisymmärrys, että vapaa-ajan
asuntojen prosentti olisi perusteltua pitää ylärajassa, jotta mökkiläisetkin
saataisiin pienen pieneltä osalta kaupungin rasitteiden maksajiksi. Valmistelu ei siis perustunut ajan tasalla olevaan
tietoon ja siitä seurasi linjan muutos. Oliko se tarkoituksella vai vahingossa
aiheutettu on sivuseikka, lopputulos ratkaisee ja kaupunginhallituksessa päädyttiin
nykyisiin prosentteihin.
Nostamalla muiden asuinrakennusten prosentti sallittuun
1,45 olisi saatu n. 300.000 verotuloja lisää. Sillä olisi käyttöä.
Keskimääräinen mökin verotusarvo on
n. 15.000 euroa, joten 0,40 prosentin korotus olisi merkinnyt 60 euron lisälaskua.
Se olisi vähemmän kuin kohtuus.
Mitä saksalaisviisaus sanokaan: Morgen morgen nur nicht heute... Huomenna, huomenna vaan ei tänään….