Varsinais-Suomen liiton hallitus kokoontui vuoden viimeiseen
kokoukseen aikamoisen sekamelskan keskellä. STX rahoitus on auki, Sote sotkussa, Kuntarakennelausunnot ja selvittäjät sekaisin. Saaren Raunon raportissa ei
maakuntaliittoja noteeraa. Salo-Lohja ratakaava on hyväksytty, mutta rahoista ei ole tietoa ennen vuotta 2030.
Epävarmuutta on eikä siitä taideta
päästä. Kun itse on ollut enemmän tai vähemmän telakoiden kanssa tekemisissä ja
kun tilanteissa näyttää olevan samoja
piirteitä. 1970-luvulta lähtien telakat ovat olleet auringonlaskunala ja aina tarvittu tukea ja ikävä kyllä sitä on
annettu.
Entinen esimieheni Rallu
Sjöström aikanaan sanoi, että telakka kannatta vasta kolmannen konkurssin
jälkeen. Pääjohtaja Mauno Koivisto piti
laivanrakennusta kilpailua rahoituksesta.
Moneen kertaan on homma järjestetty uudelleen ja omistajien vaihdokset
ovat olleet yleisiä. Koonkurssisissa on sitten rahoitusta järjestetty uudella
tavalla ja aina on tahtonut valtiot ja työntekijät joutuneet moppen osalle. Totta on, että sairasta meininkiä monessa suhteessa.
Toivotaan kuitenkin, että rohkeus ja viisaus tekisivät liiton ja että STX saisi tilauksen
ja sitä rahoitettaisiin oikein perustein kuitenkin turvaamalla valtion asema, vaikka sitten
pääomalainalla, joka vois johtaa omistukseen pahimmassa tapauksessa. Meille
asia on elintärkeä.
Ps. Hallituspuolueiden eduskuntaryhmille tukea valtion rahoitukseen. ex. teollisuusneuvos Mauno Harmo,sd pitää perusteltuna. Hallitus joutuu koviin paineisiin ja toivotaan kaikella olevan suotuisaa vaikutusta.