- Sote-alueella hallinnollisena tulee ensisijassa olemaan ns.
vastuukuntamalli, mikäli se kyetään
muotoilemaan niin, että järjestelmä on perustuslain mukainen (lihavointi
MR). Juuri nyt on paljon kysymyksiä ilmassa, epäilyksiä ja vastaväitteitä
muiltakin kuin oppositiosta. Minusta nyt on syytä asiallisesti katsoa, miten
uusi malli on yksityiskohdissaan rakennettavissa. Paljon työtä on vielä
jäljellä ennen kuin lakiesitys on valmiina. - Arvelen, että Orpon / Backmanin työryhmä sai aikaan,
mitä siltä odotettiin. Sote-linjauksista syntyi hallituspuolueiden kesken
yhteisymmärrys. Yleiset linjaukset auttavat eduskuntaa ja kuntapäättäjiä nyt
tältä pohjalta pohtimaan edessä olevaa kuntarakennelakia ja sen täytäntöönpanoa
selvitysvelvollisuuksineen. Tuore kuntarakennelakiesitys sisältää omien
havaintojeni mukaan yksityiskohtia, joihin on pakko kysyä selvennystä myös perustuslakivaliokunnassa, jossa istun.(lihavointi
MR)Ilkka Kantolan viikkoviesti
Ilkalla on jatkossa ratkaiseva paikka vaikuttaa.
Ryhmäkurihan ei koske perustuslakivaliokuntaa ja pyydänkin, että samalla, kun perustushailiset kysymykset juurta jaksaen
selvitetään, otettaisiin käsittelyyn myös kunnallisen verotusoikeuden epäkohta
eli pääomaveroa maksavien verovapaus kunnallisverosta.
Sain soiton eläkkeellä olevalta pankinjohtajalta, joka ihmetteli, että voidaanko Suomessa kieltää kunnilta terveydenhuollon järjestämine samalla kun yksityisten oikeuksia laajennetaan. Tässäkin on jonkinlainen yhdenvartaisuuskysymys, jonka luulisi olevan merkittävän perustuslaillisuuden kannalta
Valtion talouden tarkastusviraston pääjohtaja Tuomas Pöysti
ravistelee Suomen Kuvcalehdessä 19/2013 sote-uudistusta ja antaa taustainfoa
asiaan niin lukujen kuin asioiden osalta:
- Kuntatalouden osuus
kestävyysvajeesta on kolme prosenttia. Koko vaje on 4,2 prosenttia. Puhumme
kuntataloudessa noin kuudesta miljardista. (Se on 1100 euroa asukasta kohden.)
Hän ihmettelee, että uudistusta on valmistelu ikään kuin EU:n potilasdirektiiviä
ei olisikaan. Potilasdirektiivi antaa potilaalle oikeuden valita, missä häntä
hoidetaan. Se tulee vaikeuttamaan kuntien järjestäjävastuun säilyttämistä. Hän
ehdottaa terveydenhuollon siirtämistä pois kunnilta Ervoille siis viidellä alueelle tai sitten
maakuntamallin käyttöönottoa Ruotsin maakuntahallinnon mukaisesti. Valeilla
valittu valtuusto ja verotusoikeus kuuluisivat kuvaan. Hän valittelee, että
tämä on leimattu Kepun malliksi.
TS:n mukaan 20 kuntaa tulis Turun isännöimään sote-alueeseen vapaaehtoisella pakolla. Maakuntamalli on johdonmukaisempi. Mutta kyllä valtion hoitama Erva ja niiden johdolla toimivat sairaanhoitopiirit ja kunnalliset terveyskeskukset olisi vielä parempi.
Lopuksi vakava kevennys
-
Monopoli on Ajatushautomo Liberan tutkimusjohtajan
Elina Lepomäen mukaan aina yksilön
kannalta huonompi vaihtoehto kuin kilpailu. Vapaus tuo myös vastuuta. Jokainen
saa hänestä tehdä omat ratkaisunsa, mutta ei muiden kustannuksella.
Ruotsissa on edetty Lepomäen mukaan fiksumpaan suuntaan.
”Meillä on kokoomusvetoinen hallitus, mutta vasemmistolaisempaa
politiikkaa saa hakea,” Lepomäki sanoo julkisten menojen jatkuvasta
kasvusta