”Ei ole yhtä yksinkertaista vastausta
Euroopan talouden haasteisiin”, sanoi ennusteesta annetussa lausunnossaan Pierre Moscovici, komission uusi talouskomissaari
Jyrki Kataisen ja Olli Rehnin seuraaja”Meidän kaikkien tehtävänämme
vastuumme Brysselin, jäsenvaltioiden pääkaupungeissa ja alueidemme tuottaa
kasvua ja antaa merkittävä sysäys työpaikkojen luomiseksi.
kansalaisillemme.”
Tarkistukset olivat erityisen suuret kahden suurimman euroalueen Saksan ja
Ranskan osalta, joiden vuoden 2015 ennustetta komissio pudotti lähes prosenttiyksikön. Ennuste Saksan ennuste on laskenut
toukokuun 2 prosentista 1,1 prosenttii; Ranska meni 1,5 prosentista 0,7
prosenttiin.
Komissio totesi, ”inflaation riskit ovat edelleen hallinnassa”. Kuluttajahinnat
kasvaisivat vain 0,5 prosenttia tänä ja 0,8 prosenttia ensi vuonna, kun
toukokuun ennuste oli 0,8 prosenttia ja 1,2 prosenttia. Euroopan keskuspankin tavoite on lähellä 2
prosenttia. FT uutinen 4.11.2014.
Näin näyttävät asiat olevan. Nyt on tosi kyseessä koko euroalueella eikäleikin paikka ole meilläkään.
Tänään HS:ssä Raimo Sailas esittää:Talous saadaan nousuun vain järein toimenpitein:
Alennettakoon työeläkemaksua ainakin pariksi vuodeksi 3–4 prosenttiyksikköä. Alennus jakautuisi puoliksi työnantajien ja vakuutettujen kesken. Välilliset työvoimakustannukset putoaisivat ja palkansaajien tuloverotus kevenisi.
Vuoden 1978 alussa alennettiin valtiovarainministeriön aloitteesta työeläkemaksua kaksi prosenttiyksikköä. Meteli oli melkoinen. Minuakin peloteltiin uran katkeamisella kannatettuani mokomaa ehdotusta. Toivottavasti nyt ymmärretään, että työllisyys on eläkejärjestelmän kestävyyden kannalta tärkeämpi asia kuin korkeat eläkemaksut.
Näin saavutettavaa kilpailukykyetua ei pidä turmella palkkoja nostamalla. Nimelliskorotusten pitää pysyä lähivuosina nollan pinnassa.
Kilpailukykyä vahvistaisi myös vuosityöaikojen pidentäminen. Sekin herättää tietysti vastarintaa, mutta oikotietä onneen ei nyt ole.
Ensi vaalikauden tuloverotuksesta keskusteltaessa puhutaan etupäässä vain valtionverotuksesta, vaikka kunnallisvero on palkansaajien selvän enemmistön kannalta paljon tärkeämpi veromuoto. On huolehdittava, ettei palkansaajien tulojen verotus kokonaisuudessaan kiristy vaan mieluummin kevenee. Tätä tavoitetta työeläkemaksun alentaminen ja kuntien menopaineiden lievittäminen tukisivat.
Ja sitten voitaisiin elvyttää korjaamalla ja rakentamalla, lopettaa Sailas.
Naantalin linja on verotuksen kohdalla paikallaan, mutta rakentamisessa voisi olla mahdollisuuksia.
Juuri nyt on meille esitetty, että Vanton ja Kaanaan liittymien välin nelikaistaistamisen hyöty-kustannussuhde on huippuluokkaa. Myös Ruonan ylikulkusilta on välttämätön turvallisuusinvestointi. Naantalin on aktivoiduttava ja meidän pitää nopeasti saada hankkeeseen vauhtia.
Hankehan on osa EU:n rajat ylittävää verkostoa ja varmaan Jyrki Katainen mielellään alan komissaarina tukee tätä.
Kaupunki puolestaan on valmis olemaan talkoissa mukana.