SDP:n punaisena lankana päättyneissä
neuvotteluissa on ollut oikeudenmukaisuus. Mukana asialistalla oli useita
vaikeita ja vakavaksi vetäviä asioita. Pakettiin kuuluu myös monia meille
demareille tärkeitä uudistuksia. Halusimme nostaa oppivelvollisuusikää, luoda
mahdollisuuksia työntekoon, uudistaa sosiaaliturvaa ja kitkeä harmaata
taloutta. Kaikki nämä uudistukset ovat mukana.
Halusimme myös antaa kuntapäättäjille vapaammat kädet päättää, miten kunnissa
jatkossa tuotetaan palveluita. Valtiovallan taholta on liian pitkään kasattu
aina vain uusia velvoitteita kuntien harteille. Rakennemuutoksilla tähdätään
siihen, että kunnissa voidaan vapaammin päättää, miten palvelut järjestetään. Se on järkevää, sillä parhaiten alueiden toimintaedellytykset
tiedetään kuntien ja kaupunkien valtuustoissa, ei Arkadianmäellä.Tänään sorvista saatu paketti on vaativa
kokonaisuus. Sen kokoaminen ei ollut hallitukselle helppo harjoitus. Samalla se
on kuitenkin uskottava kokonaisuus. Mukana on sellaisia ratkaisuja, jotka luovat uskoa
tulevaisuuteen. Näissä toimissa on suuntaviivat sellaiselle polulle, joka ei kasva umpeen muuttuvassa maailmassa ja joka kantaa myös
tulevien sukupolvien askeleet. E-Aimo
- Jyrki Katainen
korosti, että kyse ei ole varsinaisesti leikkauksista, vaan rakenteellisista
muutoksista. Katainen huomautti, että jos nykyiset päätökset eivät riitä, niitä
tullaan tekemään lisää. Yle
29.11.2013
Aika moni arvioi, että tämä superperjantai oli
näytös luokituslaitoksille. Pääministerin puhe kuulosti juuri siltä ja vain siltä.
Jos se toimii, on hallitus ansaitseva
suurta arvostusta julkisuuden hallinnasta. Hollanti on juuri menettänyt
S&P:n AAA luokituksen ja perusteluna oli heikot kasvunäkymät.
En epäile hallituksen vilpittömyyttä, sen
sijaan epäilen vahvasti asiantuntemusta yksityiskohdissa; esimerkiksi vanhusten
kotihoidon ja laitoshoidon kustannusten arvioinnissa. Korkealle arvostamani alaa perusteellisesti tuntevat
käytännön tekijät eivät tarjottuun tarinaan usko. Samanlaisia kommentteja on
tullut julkisestikin. Kustannukset varmaankin pienenevät laitoshoidossa, kun
sitä vähennetään, mutta miten käykään avohoitopalveluiden, siinä taas kerran on piru, joka vaanii yksityiskohdissa.
Hammashoidon tarkastusten vähentämine ei suinkaan pienennä kustannuksia
kokonaisuudessaan, se voi ehkä jakaa sitä uudelleen ja luoda painetta
yksityisten palveluiden käyttöön. Missään tapauksessa se ei ole terveydenhoidon
tavoitteiden mukaista. Toinen piru.
Moni muita pikkunäpistyksiä sieltä löytyy ja
onhan niissä varmaan ainestakin. Vasta asioiden täytäntöönpano tulee kertomaan
mitä hyvää tästä harjoituksesta syntyi.
- Kuntapäättäjillä
on niskassaan hallituksen kaksihaarainen ruoska: toisessa haarassa
vähennetään kuntien valtionosuuksia, toisessa kunnille tulee talouden
tasapainottamisvelvoite. HS pääkirjoitus.
Eläke, sote- ja kuntarakenneasioista ei edes
valtionoustuusuudistuksen sisällöstä tullut tässä yhteydessä selvää. Valmistelua
jatketaan ja yhdeksän miljardin kestävyysvajeen hoitamiseen näistä avoinna
olevaista asioista pitäisi löytyä valtaosa.
Aika hankala tilanne on ja kun sitten lukee valmistelupapereita, joissa
esitettiin, että varallisuuskin otettaisiin maksuja määritettäessä huomioon,
mutta sellaisia ei esityksessä näkynyt, sen sijaan päivähoitomaksua
korotetaan yläpäässä ja sehän tietää keskituloisille lisä menoja.
Kotihoidontuki ja subjektiivisen päivähoidon kavennus ovat vielä valmistelussa.
Kaiken kaikkiaan paljon on avoimia kysymyksiä eikä paperista paljoakaan
löytynyt sellaisia tekijöitä, jotka LISÄISIVÄT KYSYNTÄÄ JA PARANTAISIVAT KASVUA
VIENNISSÄ TAI KOTONA.
Paineet ovat kovat päättäjillä, ja on kaiketi vain kaikkien
hallituspuolueiden onneton kannatuskehitys on voimakkain yhdessä pitävä side.
Kiistämättä se on tärkeä asia, ehkä ratkaisevaa ajateltaessa tätä tilannetta.