Vihdoinkin Sotesotkun keskkeltä löydettiin punaisen langan pää. Hallitus ja oppositio yhdessä yrittävät ratkaista suurta ja vaikeaa kysymystä. Kauhea kiusaus on muistuttaa, että mitä tuli sanottua. Mutta se on pikkujuttu. Vähän suurempi juttu on, että kunnat eli Naantali kertoivat selvästi sen, että uusia lähtö tarvitaan.ja se vihdoinkin ymmärrettiin.
Totta kai vieläkin tulee olemaan monia vaikeita kysymyksiä eikä riidoiltakaan vältytä. Pidetään peukkuja, että tämä on hyvä merkki luokituslaitoksille. Mutta ennen muuta tärkeintä on, että nyt paneudutaan palveluiden järjestämiseen pitämällä palvelujen saajat keskiössä ja unohdetaan sote kuntarakenteen keppihevosena.
Jutta Urpilainen blokkaa:
- Riittävän suurilla väestöpohjilla on merkittävä myönteinen vaikutus julkisen talouden kestävyysvajeeseen. Isot luvut palautuvat lähelle jokaista ihmistä. Kunnat tuottavat jatkossakin palveluja. Terveyskeskukset ja vaikkapa vanhusten kotipalvelut eivät karkaa kauas, vaan pysyvät jatkossakin lähellä.
- Uudistuksen vieminen yhdessä eteenpäin alkaa välittömästi. Eduskuntaan saamme uudistuksen syksyllä. Parlamentaarinen ohjausryhmä tukee ministeri Huovisen johtamaa työtä. Yhdessä tekemisen ja sopimisen perinne Suomessa jatkuu.
-
– Joskus isänmaan etu vaatii sitä, että oppositio auttaa hallituksen isojen asioiden yli. Keskusta ajatteli tässä maan parasta. Malli vastaa keskustan olennaisia vaatimuksia esimerkiksi kuntien työnjaosta, Sipilä sanoo Ylen haastattelussa
Ylen kolumnisti Merikantokin yllättyi: Valittiin paras sote-malli
Paholainen piilee yksityiskohdissa
Käytännön ratkaisut ja ongelmat odottavat vielä ratkaisua. Kysymyksiä on paljon, osaan ehkä on jo ratkaisu mietittynä, mutta osa on varmasti auki. Selvää on, että monia vaikeita ratkaisuja joudutaan vielä tekemään.
Iso kysymys on se, miten käytännössä tuotanto järjestetään. Miten varmistetaan se, että perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja sosiaalihuolto käytännössä pannaan pelaamaan yhteen. Esimerkiksi: miten yliopistosairaala, keskussairaala, aluesairaalat, terveyskeskukset ja kaupunkien sosiaalitoimi käytännössä toimivat niin, ettei hoitoketju katkea?
Malli mahdollistaa perusterveydenhuollon vahvistamisen, mutta miten se käytännössä tehdään? Keneltä rahaa siirretään ja mihin? Siirretäänkö rahaa kuntiin?
Kuka omistaa terveyskeskukset? Kuka omistaa sairaalat?