Turhuuden turhuus kaikki on, niin turhaa touhu tää

SotevalmisteluKyttC3A420150122

Kun
Suur-Turku on jäämässä haaveeksi, pitäisi saada tilalle soteen isäntäkuntamalli. Se
on sitä käärmeen  valtion pyssyyn työntämistä, josta on tiedossa myös Turulle vain
uusia vaikeuksia ja menetyksiä. Turun tapana näyttää olevan kehitellä erilaisia
asioita, joidden pauloissa pyöriminen on pääasia, sisällöllä ei niin väliä.

Turku
oli kutsunut maakunnan kuntien ja kuntainliittojen edustajat
käskynjakotilaisuuteen, jossa esiteltiin mitä he tekevät ja mitä meidän muiden
tulee hyväksyä.

Tehokas ja osaava Maija Kyttä selitti sanaa ja piirsi oheista kuvaa.

Strategiajohtaja Jussi
Virra
irroitti asian  korkeampiin
sfääreihin.

Ihan tahtomatta tuli sellainen harras olo ja päässä alakoi soida
Arkihuolesi kaikki heitä

joululaulun sanoma uusin sanoin:

Me käymme soten tekohon
taas uusin, paperein.
Lain hengen uudeks väännämme
me opein, omin päin,
vaan muistammeko ihmisen,
ken kaipaisi pää huomion?


Lyhyesti sanottuna: Olen samaa
mieltä Tampereen kehyskuntien Helsingissä käyneen lähetystön kanssa:

Luonnoksessa
esitettyä laskennallista rahoitusjärjestelmää tulee muuttaa siten, että kuntien
maksuosuus perustuu kunkin kunnan asukkaille tosiasiassa järjestettyjen ja
tuotettujen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kustannuksiin. Mallia tulee
selkiyttää siten, että malli sisältää selkeät keinot kustannusten hallintaan ja
kannusteet tuotannon kehittämiseen. Tampereen kehyskunnat vaativat, että
uudistuksen kuntakohtaiset taloudelliset vaikutukset selvitetään ja
julkistetaan, ja että kunnilla on oltava mahdollisuus antaa niistä lausuntonsa
ennen lakiluonnoksen jatkokäsittelyä. Nyt esitetyllä tavalla kuntien
taloudellisesta päätösvallasta on siirtymässä 2/3 sosiaali- ja terveysalueille.

Rahoitusmalli
johtaa siihen, että kuntien asukkaat asetetaan eriarvoiseen asemaan
veronmaksajina. Hyvin toimivien kuntien asukkaiden veroprosentit nousevat ja
muiden kuntien veroprosentit voivat laskea. Monilla kunnilla ei ole
veroprosentin korotuksesta, lisävelan ottamisesta ja jäljelle jäävien
toimintamenojen supistamisesta huolimatta edellytyksiä vastata muista
lakisääteisistä tehtävistä, kuten päivähoidosta, perusopetuksesta tai
kirjastopalveluista, jotka ovat myös perustuslailla turvattuja perusoikeuksia.

Tuotantorakenteiden
muuttaminen lakiluonnoksen edellyttämässä aikataulussa on epärealistinen
huomioiden uudistuksen laajuus ja merkittävyys kuntapalveluissa. Lakiluonnos
katkaisee sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteyden muihin kuntapalveluihin.
Integraatiota tulee syventää ensisijaisesti kunnallisissa peruspalveluissa
terveyden ja hyvinvoinnin ennaltaehkäisyä painottaen. Tietotekniikka-,
tukipalvelu- ja fuusiokustannusten arviot puuttuvat luonnoksesta, samoin
henkilöstön näkökulmaa on käsitelty puutteellisesti.

Tampereen kehyskunnat
toteavat, että lakiluonnos tulee palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.

30.1.2015

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa