Antti Rinteen hallitus on oikealla asialla. Kevyt liikenne ja pyöräily erityisesti ovat fiksuimpia ideoita jokapäiväiseksi maailman parannukseksi.
Siitä on yleistä ja yksityistä hyötyä
Yle uutisoi:
Kunnille rahaa pyöräväylien toteuttamiseen
Jotta kävelyn ja pyöräilyn kasvu eivät jäisi kansalaisten viitseliäisyyden varaan, on nykyinen hallitus ohjannut rahoitusta niiden helpottumiselle.Pyöräliiton mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun hallitusohjelmassa esitetään toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi. Näin hallitusohjelmaan on kirjattu pyöräilyn edistämisestä:
Kävelyn ja pyöräilyn infratarpeet otetaan huomioon väyläverkon kehittämishankkeiden yhteydessä 10 miljoonan euron osuudella kokonaisrahoituksesta.
Toteutetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. KÄPY-suunnitteluun ja hankkeiden edistämiseen varataan 41 miljoonaa euroa 2020–2022.
Laaditaan yhtenäistä laatunormistoa pyöräilyväylille.
Edistetään työsuhdepyöräilyä.
Viimeinen kohta liittyy kuvan pyörään, joita Naantaliin on hankittu, en tiedä kuinka monta, mutta harvoin niitä liikkeellä näkee. Hyvä yritys ja pitää saada pyörät pyörimään hankinta yksin ei riitä. Naantalin olis pitänyt suhtautua vakavammin myös kaupunkipyöräideaan.
Mutta tärkeään on nyt heti saattaa suunnitelmat kuntoon ja pistää hakemukset vetämään.
Erityisesti on huolehdittava luonnollisista työmatkaliikenne väylistä . Pitäisi pikaisesti selvittää radanvarren polkupyräväylälinjaus ja tietenkin meidän saariston suunnan eli Luonnonmaan yhteys Ukko Pekalta Särkäsalmen sillalle ja sieltä Rymättylän Röölään asti on otettava heti ohjelmaan. Merimaskun sillalta Askaisten suuntaan on kapea ja vaikea profiilinen tie, johon parannusta tarvitaan. Nämä reitit ovat myös matkalipullisiin tarkoituksiin tärkeitä.
Nyt siis tuumasta toimeen ja heti. Kaupunginhallituksessa on asia nostettava välittömästi pöydälle.
Samoin on ensi talven kunnossapito-ohjelmassa otettava pyöräily ja kevyt liikenne paremmin huomioon. Tekoja ympäristön ja ihmisten puolesta voi tehdä joka päivä.