Aloitetaan tulevien väärinkäsitysten välttämiseksi kertomalla, että sosialidemokraatit kannattavat vuokra-asuntojen rakentamista ja aivan erityisen tyytyväsisä olemme, että keskustan uusille tonteille niittä vihdoin saadaan.
Mutta hyväkään asia ei tee hyväksyttäväksi huonoa ja epäreilua hallintoa ja päätöksentekoa. Kaupungin on toimittava oikeudenmukaisesti ja avoimesti eikä saa aiheuttaa epäilyksiä joiden yksityisten tahojen suosimista. Tyhmää vai Tuhmaa?
Naantalin keskustan pitkä tarina alkoi kymmenen vuoden kivuliaalisesta kaavoituksesta ja päättyi teatterin pikahäätöön ja liikenteelliseen kesäsotkuun, niin luultiin.
Mutta kun oli alkuun päästy, niin jatkettiin sivuliukua. Ja taas asialla on TA-konserni.
Ja tällä kerralla TA konserni sai kaupunginhallituksen porvariblogin päätöksellä sai tahtonsa läpi ja sillä myönnettiin oikeus rakentaa kaksi vuokrataloa tonteille, joille valtuuston päätöksen mukaan olisi pitänyt rakentaa omistusasuntoja.
Paradoksaalista on, että kun edellisen kerralla päätettiin myydä teatteritalon alla oleva tontti sekin, TA-konsernille, esitettiin sosialidemokraattien toimesta, että nyt vuokratalotonteiksi muutetuille tonteille olisi sallittu rakentavaksi ARA:n rahoittamia asumisoikeusasuntoja. Hallinnon johto ja poliittinen enemmistö tyrmäsi ehdotuksen – siitä ei suostuttu edes neuvottelemaan. Perustelu oli, ettei kauppakirjaehtoja voi muuttaa. Myös sd-ryhmä esitys kaupungin vuokrataloyhtiön oikeudesta rakentaa vuokra-asuntoja ei saanut kaupungin johdon tukea.
Nyt kun kaupungin erityissuojeluksessa oleva TA-konserni sai tahtonsa läpi. Vuokra-asuntojen rakentaminen käynnistyy, kun rakentamisesta pääsee hyötymään yhtiö, jonka perusteluja päättäjät ymmärtävät.
Tämä on ei ole hyvää hallintoa eikä sekään, ettei tätä asia tuotu valtuuston päätettäviksi, vaikka kyseessä on valtuuston päätöksen muuttaminen.
Hyvää kuitenkin, että tämä asia saatetaan valtuuston tietoon, on sekin jotain uutta.
Tästä kirjoituksesta saa selaisen käsityksen että Sosiaalidemokraatit ovat vastustaneet päätöstä jonka perusteella kyseinen yhtiö on rakennusoikeuden saanut? Onko niin!
Ongelmat keskustan rakentamisessa johtuvat liian kallista rakentamisesta johon on monta vaikuttajaa. Yksi suurimmista on rakennusoikeuden haltija, kaupunki itse sen päättäjät tuolloin. Rakentaja toteuttaa rakentaessaan määräyksiä joita kaupunki rakennuslupaa myöntäessään sille asettaa. Niitä ovat esimerkiksi seuraavat merkittävästi asuuntojen hintaan vaikuttavat, tontin hinta, rakennusoikeuden määrä (rakennuksen koko), saa rakentaa vain omistusasuntoja, rakennuksen ulkonäkövaatimukset ja määräys rakennukseen tulevien liikehuoneistojen määrästä. Merkittävästi rakentajan riskiä (rakentamisen hintaa) nostaa rakennuksen toteuttamiselle määrätty nopea aikataulu.
Nämä kaikki ehdot rakennuslupaan on asettanut Naantalin kaupunki. Myös tontin hinta on kaupungin vaatima. Edellä mainitut vaatimukset ovat vaikuttaneet asuntojen hintaa korottavasti. Asuntojen kysyntään vaikuttaa merkittävästi myös se kuinka paljon keskustan lähisyyteen samaan aikaan rakennetaan uusia asuntoja.
Kaikki ne jotka ovat olleet mukana päätöksessä ovat myös vastuussa siitä miten toteutus voidaan rakentajan toimesta tehdä. Nyt on käynyt niin että asunnot ovat liian kalliita eivätkä siksi mene kaupaksi. Keskustassa on paljon uusien asuntojen tarjontaa. Nyt ollaan siinä tilanteessa jossa asuntojen rakentaminen keskustassa ylittää kysynnän. Ensimmäisenä ongelman kokee rakentaja jolla taloudellinen riski on. Sieltä tuo hätähuuto on kuultu ja on hyvä että se on saanut kaupungin päättäjiltä rakentajan tilannetta ymmärtävän päätöksen aikaan.
Markku Vuoti
kotitarvefilosofi
TA-asunnot rakentaa nykyään pelkästään savuttomia taloja, mikä on erinomainen asia. Savuton Naantali -tavoite ei toteudu, jos tupakointi on kiellettyä pelkästään kaupungin omistamissa kiinteistöissä. Tutkimusten mukaan passiivinen tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin jos tupakoisi itse. Ensi hätään kaupunki voisikin kieltää parvetupakoinnin koko kaupungissa, ja yleisemminkin tupakoinnin kaikkialla, missä savu voi kulkeutua muiden ihmisten hengitettäväksi. Miksi joidenkin nautinnon sallitaan vaarantavan toisten terveyden?
Keskustakorttelin tontista järjestettiin aikoinaan tarjouskilpailu, johon jokainen rakentaja sai osallistua jättämällä ostotarjouksensa. Viidennestä rakennuspaikasta, Vapaa-aikatullin tontista, ei kuitenkaan tarjouskilpailua käyty. Kilpailuttamatta lienee jäänyt myös läheisen päiväkodin leikkipihasta lohkottava pysäköintialue.
Kaupungin edustajien kanssa lienee kaupanteon yhteydessä yksityiskohdista neuvoteltu, sillä esimerkiksi vasta maankäytön hahmotteluvaiheessa kerrostalojen väliin ideoitiin vapaata kulkua, jopa kauppakujaa ja avointa, puistomaista leikkipaikkaa. Lopputulema on kuitenkin suljettu umpipiha. Toivottavasti sen tuoma virkistysmahdollisuus lisää TA-asuntojen myymien huoneistojen arvoa. Julkisivut ovat rakentajalle kustannus, kaupungissa kävijöille ne ovat maisemaa. Kaupunkikuvaan sopiva rakentaminen ei voi olla yllättävä, sen koommin kuin kohtuutonkaan velvoite.
Rakennuskokonaisuudesta 25 % sai käyttää palveluasumisen rakentamiseen. Voisi olettaa tämän korvaavan liikehuoneistojen rakentamisvelvoitteesta aiheutuvaa kustannusta ja riskiä. Sittemmin rakennuksille myönnettin vielä ylimääräinen rakennuskerros. Rakentajan anomaa lupaa saada sijoittaa talojen roska-astiat kaupungin alueelle ei kuitenkaan myönnetty – yleisen puiston vihreyden tilalla se olisikin voinut olla lähitaloille ja muille keskustassa kulkijoille melkoisen ikävää.
Ilmeisimmin kaupungin uudisrakennustilanne, juuri valmistuneet ja käynnistysvaiheessa olevat kerrostaloprojektit jäivät selvittämättä rakennusaikatauluun sitouduttaessa. Naantalin keskustassa myytäviä kerrostaloasuntoja on myynnissä, TA-asutojen kohteiden lisäksi, v 2015 valmistuneessa Naantalin Vesperissä, v 2019 valmistuneessa Naantalin Pressassa, pian kohta myös Naantalin Matruussa ja Vuorineuvoksessa.
Ostajan markkinat, valinnanvaraa on. Missä määrin kaupungin tulisi markkinoiden toimintaan puuttua, jollekin tai joillekin rakentajille tietä tasoittaa, samalla toimien tasapuolisesti ja läpinäkyvästi? Se liittyykin enemmän hyvän hallintotavan kuin asuntorakentamisen problematiikkaan.
Minun on vaikea ymmartaa yhtälö jossa arkkitehtuuri rakennuksessa pitää olla kaupunkilaisten unelmien mukainen,(saa olla kallis) keskeisimmällä paikalla kaupungissa. Katutasoon rakennettuna liikehuoneistoja ja asuntojen käyttö vuokra-asuntoina?
Tämä kaikki, mitä on vaadittu, kaatuu kiinteistössä asuvan vuokralaisen maksettavaksi?
Samoin kuin omistusasunnoissa.
Asuntijen vuokrat ovat tuon idean mukaan huippukalliit.
Rakentamisen ja asumisen hintaa ei alenna se asutaanko tuossa kiinteistössä vuokralla. Lopputulema on ”Asukas maksaa kaiken”!
Kaupungin vastuu rakentamisesta lisääntyy voimakkaasti sen mukaan kuinka paljon ehtoja se rakenuttajalle asettaa. Jos kaupungin asettamat ehdot rajoittavat merkittävästi rakentajan vapautta toimia markkinoiden odottamalla tavalla saattaa syntyä nyt käsillä olevan tilanteen mukainen ongelma..Rakennusyritykset toimivat avoimessa markkinataloudessa. Ne rakentajat jotka tekevät paljon virheitä kohteidensa suhteen ovat ongelmissa. Kute tässä ”Bunkkerin” projektissa nyt näkyy tapahtuneen. Syytä on varmasti niin ”sysissä kuin sepissäkin”.
Markku Vuoti
Kotitarvefilosofi