Olen politiikan semiprofessionaalinen seuraaja. Tällä silmällä ja korvalla seurattuna vaalikamppailu näyttää arvokkaalta kilpailulta ei taistelulta.
Sitten muutamia huomioita vaalitenteistä:
Suuret vaalitentit ovat kiduttavia; yhdeksän henkeä on liikaa eikä siinä millään synny keskustelua pikemminkin ne ovat toimittajien itseään korostavia show-tapahtumia.
Yksittäisisä tenteissä on paremmat mahdollisuudet: Tiiviin puheen pitämine ei ole huono, kun sen sijaan tentissä usein huomaa tenttaajien epätasaisuuden. Mutta kyllä näissä kuitenkin vastauksiakin saa. Sen sijaan tenttejä seuraavat nk. asiantuntijat ”päivystävät dosentit” ani harvoin avaavat mitään oleellista.
Ehdokkaat luokalla on ollut mukavin ohjelma. Se on hyvin valmisteltu ja tilanne etenee kiinnostavasti ja monessa kohdassa on viihdyttäviä heittoja ja sitten taas kovia kysymyksiä ja teräviä kommentteja. Asiaa tulee esille fiksussa muodossa.
Alex Stubb oli tässä leikissä luonteva, mikä korostui korostui kun seuraava esiintyjä oli Sari Essayah.
Ei Alexkaan kaikissa pärjännyt; pikakysymyksistä tuli tulokseksi 1/5. Ja sitä surkutellessa hän sai oppilaan kannustavan kommentin: ”Kyllä siinä oppi kuitenkin”.
Lasten reaktiot olivat fiksuja ja kohteliaita. Sanoisin, että ainakin heidän kohdallaan koti ja/tai koulu ovat osanneet valjastaa sosiaaliset lahjakkuudet.
Lasten tehtävät ovat opettavaisia esimerkiksi se, että miten maapallon resursseja käytetään eri maissa. Meidän tavalla elämiseen tarvittaisiin monta maapalloa.
Mitä on 5 potenssiin 3 eli mitä on 5x5x5 Ja se on 25×5=125
Tämä oli siksi hyvä kysymys, että tietämisen lisäksi pitää ymmärtää. Eli siksi, että lukemisen, monia kielien puhumisen lisäksi pitää olla jokin käsitys luonnontieteistä ja matematiikasta ihmisillä, jotka joutuvat tekemään päätöksiä.
Missä arkipäiväisessä tapahtumassa tai toiminnassa tarvitaan potenssilaskentaa?
Yleissivistykseen kuuluu nykyään se, että ymmärtää, mitä potenssiin korottaminen tarkoittaa. Yksinkertainen kertolasku 5×5×5 pitäisi jokaisen peruskoulunkin käyneenkin osata päässään laskea.