Sote asioissa ei ole pulaa esityksistä. Niitä on viljalti erilaisia ja vielä erilaisempia ja sitten vielä kummallisempia. Mikä pahinta sosiaali- ja terveysongelmilla halutaan synnyttää uusia ongelmia, kuten edellisen hallituksen yltiöpäinen kuntauudistus oli ja kuten nykyisen hallituksen maakuntahallintouudistus näyttää tuottavan.
Erkki Virtanen nimittää SSS-hallitusta pimeässä tikka heittäväksi ja väärästä päästä aloittavaksi.
Helsingin valtuutettu, sotelautakunnan puheenjohtaja Maija Anttila, sd kirjoitti 10.10.2015 Onko perinpohjainen sotemyllerrys tarpeen? :
Mitä sitten
pitäisi tehdä? Hallitusohjelman uudistuksen lähtökohtia voitaisiin
soveltaa niin, että itsehallinnolliset alueet olisivat sote-kuntayhtymiä,
joiden tehtävänä olisi huolehtia kaikesta erikoissairaanhoidosta
ja erikoissosiaalipalveluista. Lisäksi tälle tasolle voitaisiin
siirtää perustasolta hammashuolto ja terveyskeskusten lääkäreiden
vastaanotot aluetarpeet huomioon ottaen.Työikäisten
terveydenhuolto nivottaisiin tälle tasolle, kuten se on muissakin
Pohjoismaissa. Kiireettömiä sote-palveluja varten kehitettäisiin
polikliinisiä palveluja. Päivystys ja sairaankuljetus säilyisivät
ennallaan.Lääkkeiden
ja matkakustannusten korvaukset siirrettäisiin Kelasta sote-alueelle.
Samalla selvitettäisiin, voidaanko kuljetuspalveluja kehittää
palvelemaan myös muita lakisääteisiä kuljetuksia ja julkista liikennettä.Kuntien velvollisuuksiin
kuuluva väestön terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen tarkoittaisi
uudistuksessa niiden sote-palvelujen tuottamista, joilla on selvät
yhteydet kuntien muihin palveluihin, kuten päivähoitoon, liikuntaan,
kulttuuriin, asumiseen ja työllistymiseen. Tällaisia palveluita
olisivat esimerkiksi perhekeskukset, kouluterveydenhuolto, osa
terveys- ja hyvinvointipalveluista, monipuoliset vanhusten palvelut
kuten kotihoito sekä erilaiset vammaisten palvelut.Lisäksi
johtamista, talousosaamista ja palvelukäytäntöjä pitää kehittää.
Tällainen työnjako säilyttäisi kunnilla tärkeitä lähipalveluita
ja saisi koko uudistuksen pysymään kasassa.
Suuren Helsingin olosuhteet ovat maassamme ainutlaatuiset eikä niitä sinänsä voidan sellaisenaan soveltaa muualle.
Maija Anttilan esitys on hyvä, toistaiseksi paras, lähtökohta. Nopeasti arvioiden näkisien, että terveyskeskusten lääkärien vastaanotto ja hammaslääkärit voisit edellen olla kunnalista palvelua, mutta muilta osian tässä näyttäisi olevan toistaiseksi toteuttamiskelpoisin malli.
Kun vielä valtion kontolle pistetään suuralueet (ERVAT 5 kpl) ja kaikkein vaikeimmat hoitotoimet. Kun näiden Ervojen kautta kulkisi valtion rahoitus ja kun myös valtion asiantuntemusta käytettäisiin kuntainliitojen hallinnossa, niin saataisiin jatkuvuuden takaava ja astettaista uudistumisen mahdollistama polku parempaan ja kohtuuhintaisen palveluun ilman uusien vaalien ja verojen tuomia riskejä.
Alkuviikon kevennys:
Vaikka politiikka ei ole matematiikkaa, mutta kun nyt insoinöörit ovat pelissä mukana, niin voisi purkaa tätä hallitusongelmaa arvioimalla että S:t ovat ( tai niiden pitäisi olla) tulon tekijöitä eli SSS =SxSxS = S3 Jos S:t olisivat saman suuruisia, niin alle yhden (<1) arvoilla tulos olisi alle ykkösen esimerkiksi 0,8 potensiin 3 tekee tulokseksi 0,51. Jo tekijät ovat S1, S2 ja S3 ovat eri suuruisia ja alle yhden (>1) on tulo alle yhden (<1). Esimerkiksi siis 0,9 x 0,8 x 0,7 = 0,5.
Tämä on myös Joukossa tyhmyys tiivistyy väittämän matemaattinen selitys.