Rautatiet oli hieno keksintö ja paljon muuta. Ajat , aatteet ja ajatukset vaihtelevat:
Nyt taas Naantalin rautatielle toivotaan uutta käyttöä. Nyt sähköistykseen tulee rahaa ja kiinteistön omistaja informoidaan. Hyvä niin.
Kolme Pointtia:
- Katso Naantali -Vainikkala perusteluissa?
- Miksei rahaa tulle tielle?
- Ja pieni muistutus menneestä ja muutoksesta .
Alla TS:n uutinen purkupuuhista:
HEIKKI KAUHANEN TS 17.3.2006 3:05
Naantalin tulli- ja rautatieasemarakennus jäi lopullisesti historiaan, kun rakennus sai purkutuomion uuden asemakaavan vuoksi. Nyt maan tasalle purettu rakennus avattiin juhlallisesti Suomen ja Ruotsin välisen junalauttaliikenteen tarpeisiin maaliskuun 13. päivänä vuonna 1967.
Koska Ruotsin raideleveys on kapeampi kuin Suomen, tarvittiin kahdet raiteet. Tukholmassa yhteyttä juhlittiin vuorokautta myöhemmin.
Valtionrautateiden pääjohtaja Esko Rekola totesi avajaispuheessaan, kuinka yhteys antaa suuria tulevaisuuden mahdollisuuksia saarivaltioksi jääneelle Suomelle.
– Tuolloin elettiin siinä uskossa, että tämä yhteys on hyvinkin merkittävä ja pitkäaikainen, mutta toisin kävi, Turun VR Cargon päällikkö Erkki Mäkinen kertoo.
Rautatieuutiset uutisoi tapahtumasta suurin otsikoin. Lehden mukaan välittömästi nauhan katkeamisen jälkeen ruotsalainen vaihtoveturi alkoi vetää kuutta vaunua kohti Naantalin satamaa. Tapahtumaa juhlistettiin erikoispostileimalla, koska hetkeä pidettiin hyvin historiallisena. Aikataulunmukainen junalauttaliikenne alkoi virallisesti 15. maaliskuuta.
Kun näitä vanhoja muistelen tulee mieleeni kaksi asiaa.
- Isäni Armas Rönnholm silloinen kv.n puheenjohtajan toivoi, että hankkeesta tulisi pidempi aikainen kuin Sijan Holmian visiitti (kesti puoli vuotta Naantaliin)
- Muistan, kun pääjohtaja Paul Paavelan puheilla käytäessä toiminnan lopettamisen jälkeen meitä opastettiin ottamaan tosiasiat huomioon:
”Ei kannattamatonta toimintaa VR voi jatkaa”.