Aivan
aluksi muutama julkiseen toimintaan liittyvä laki, periaate ja tauti:
Cyril
Northcote Parkinsonin lait::
Ensimmäinen laki: Työllä on taipumus
paisua ja viedä tekijältään kaikki aika, joka siihen on käytettävissä.
Toinen laki: Menot nousevat
automaattisesti yhtä suuriksi kuin tulot.
Kolmas laki: Vähenevän pätevyyden laki,
Triviaali laki: Organisaatiot keskittyvät suhteettoman paljon triviaaleihin
asioihin
Wilhelm
Richard Wagnerin
laki ennustaa,
että teolliseen talouden kehitys lisää julkisten menojen osuutta
kansantuotteesta.
Baumolin
taudilla
Tarkoitetaan taloudellista ilmiötä, jossa tuottavuuden ja palkkojen kasvaessa
useilla talouden aloilla myös niillä aloilla, joilla tuottavuuden kasvua ei ole
tapahtunut, joudutaan nostamaan palkkoja. Palkannostopaine johtuu siitä, että
tuottavuudeltaan heikommat alat joutuvat kilpailemaan työvoimasta muiden alojen
kanssa.
Peterin periaate.
Työntekijä etenee urallaan, kunnes päätyy tehtävään, jossa ei ole täysin
pätevä.
Seurattaessa Suomessa tapahtunutta ja
tapahtuvaan paikallista ja väliportaan hallinnon suunnittelua ja päätöksentekoa
tulee vakuuttuneeksi, että noissa yllä kerrotuissa värikkäissä väitteissä on
paljon perää.
Tämä ei ole puoluepoliittinen arvio; ikävä kyllä kyse on yleispätevyydestä.
On nimittäin käynyt niin, että kaikki
suomalaiset puolueet ovat olleet edustettuina vuodesta 2005 alkaen tasavaltamme
hallituksissa, jotka ovat suunnitelleet niin kutsuttuja hallinnon uudistuksia,
joilla kestävyysvajetta on väitetty vähennettävän. Heikosta valmistelusta ja yksipuolisella
päätöksenteolla on tehty yli kymmenen vuoden aikana linjauksia:
Ensimmäistä nimettiin
Paras hankkeeksi ,
Toista Työssäkäyntialueisiin
perustuvaksi kuntauudistukseksi ja
kolmatta Itsehallintoalueisiin
perustuvaksi sote-uudistukseksi.
Saavutettavia palvelujen parannuksia ja taloudellisia tehostamistoimia on ennakkon kehuttu
monisanaisesti ilman tutkittua näyttöä tai jälkikäteistä näyttöä.
Nyt neljäntenä käynnissä on sote-uudistuksen nimellä kulkeva maakuntahallinon ja
privatisoinnin lehmäkaupaksi, jonka toteuttamiseksi on jouduttu hajottamaan yksi
puolue ja muodostamaan uusi hallitus perustuslaista ja presidentistä
piittaamatta. Hallituksen koossapitävä voima on sote-uudistus, jota yritetään toteuttaa huonosti valmistelluilla lakiesityksillä, jotka eivät läpäise sen
paremmin perustuslakivaliokuntaa kuin EU:n komissiota. Tehokkaalta näyttävä päätöksenteko menee kasalaisten kannalta tärkeiden sisältökysymysten yli. Aikataulu on lakien laatua tärkeämpi. Kokonaisvaikutelmana on, että eduskunnan pitäisi nauttia hallituksen luottamusta.
Kaikki yllä kuvatutu lait ovat käytössä ja Peterin periate koskee koko hallitusta, joka
pätemättömyyden lisäksi on katolisen jesuiittamaisen moraaliton.
MR