Mikko Rönnholm

Naantali oli 30 vuotta sitten kehityksen kärjessä – entä löytyykö kanttia nyt.

Suomen vanhin ajaotunneli Rakennuslehti 20180301

Naantali on aukonut sananmukaisesti uusia uria. Rakennuslehdessä oli aukeaman juttu Kuparivuoren tunnelin remontista. Artikkelissa kerrottiin, että Kuparivuoren alitus oli lajissaan ensimmäinen varsinainen  ajotunneli. Muistelen, että näimme Naantalissa aika paljon yhteistä  vaivaa tunnelin saamiseksi. Silloisen TVL:n suunnitelman mukaan uusi yhteys Luonnonmaalle olisi tehty louhimalla Ristirannan siis camping alueen rinteeseen avoleikkaus ja silta olisi jatkanut Luonnonmaan puolelle Raumakarin eteläpäästä ja olisi  jatkunut Luonnonmaan puolelle omaa väyläänsä pitkin. Se olis turmellut maiseman ja jättänyt monia asuintaloja alleensa. Nyt linjalle osui vain yksi Rannan omistama talo.

Kun TVH:n herrat tutustuivat tilanteeseen ja kun siinä yhteydessä laskelmin vedoten perustelin ehdotustamme. Muistan pääjohtaja Jouko Loikkasen vitsailleen – hänhän oli poliittinen vaikuttajien kärkipäässä Urho Kekkosen aikana – : ”Älä pidä liikaa kiirettä hankkeen kanssa, tästä saat monta hyvää vaalivalttia tuleville vuosille”.

Asiantuntijainsinöörit kauhistelivat käyttö- ym. muita vaikeuksia ja niinpä kului useita vuosi ennen kuin tunneli saatiin. – Ja sitten kun asia oli valmis putosinkin eduskunnasta., kyllä Loikkanen tiesi.

Nyt ollaan taas vähän samassa tilanteessa kuin silloin. Vanha tunneli korjataan, mutta Luonnonmaalle ja saaristoon suuntautuva liikenne ruuhkautuu helposti. Ensimmäisenä pitäisi molempien päiden liittymät saada vetämään paremmin ja turvallisemmin ja sitten tullaan vaikeaan vaiheeseen, eli uuteen tunneli-silta ratkaisuun.
Kun olemme  lähtevän tavaran osastolla kuten Paki bruukkaa vitsailla, niin rohkenen ehdottaa, että tutkittaisiin vaihtoehtoa, jossa Vanha Ukkopekan silta otettaisiin ajoneuvoliikenteen käyttöön siten , että se toimis Uolevi Raadenkadulta Luonnonmaalle suuntautuvan liikenteen väylänä yhdessä nykyisen tunnelein kanssa ja nykyinen ajoneuvo silta sekä uusi tunneli olisivat Luonnonmaalta mantereelle tulevana väylänä. Kevyelle liikenteelle tehtäisiin silta nykyisten siltojen väliin niiden  yläpuolelle.

Ehkä Naantalin saarilla asuvat johtotroikka Mutanen, Tuuna ja Lindström  voisivat tämän hyväksyä, kun ei tarvitse pelätä maineen kunnian menemistä väärään ositteeseen.
Luonnonmaan kanaalin suurin heikkouhan on tunnetusti sen ehdotuksen tekijä ja siksi olenkin sanonut, että se toteutuu vain kuolleen ruumiini yli. Joten siltajuttukin voi mennä läpi  kyytipoikana samassa yhteydessä.

Mikko Rönnholm

Säätiön puheenjohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa