Ministeri
Henna Virkkunen piti kuntakokoukselle
11.12.2012 esitelmän kuntarakenne ja kaupunkiseudut.
Hän julisti olevansa alueemme ihailija ja kertoi seuraavansa tällä tapahtuvaa kehitystä
innokkaasti ja valoi vahvaa usko siihen, että kuntarakenneuudistus ja erityisesti valtion asettaman selvitysmiehen
välityksellä urkenisi täälläkin ihmeitä tuova Suur-Turku.
Metropolimalliin
hän ei uskonut eikä edes maininnut sitä, että se kuulu kalupakkiin hallituksen
tekemän päätöksen mukaisesti. Valaehtoisena
todistajan hänelle napsahtaisi syyte väärästä valasta eli todistaja ei noudattanut ohjetta kertoa
kaikkea ”mitään siitä salaamatta”. Syykin tiedetään. Se on ollut demareiden lisäys ja sitä on
ehdottanut alueellamme kaupunginjohtaja Ari Korhonen,sd ja sille on antanut tukea sd-valtuustoryhmä
Turussa.
Me emme ole asiaan ottaneet kantaa muuta kuin toteamalla tuon olevan paremman
kuin Suur-Turun
Mutta sille on aikaisemmin tullut tukea myös esimerkiksi Helsingin Sanomien
pääkirjoituksessa, jota on näilläkin sivuilla lainattu.
- ”Hallitus on asettanut
tavoitteeksi vahvat peruskunnat. Toinen päähallituspuolue Sdp on tosin
moneen kertaan luvannut, että väkipakolla kuntia ei yhdistetä. Tämä lohduttanee monessa kunnassa. - Ainakin Turun ja Tampereen
seuduilla yhteinen piirre on, että niin sanotut hyvät veronmaksajat asuvat
ympäryskunnissa mutta käyvät töissä keskuskunnassa. Näitä ympäryskuntia ei voida kiristää edes uhkaamalla valtionosuuksien
leikkauksella. - Pääkaupunkiseudulla
suunnitellaan erillisratkaisua – metropolimallia, jossa päätettäisiin
yhdessä muun muassa maankäytöstä, asumisesta, liikenteestä ja
jätehuollosta. - Sdp:ssä on nyt alettu
varovaisesti pohtia, sietäisikö metropolimallia käyttää myös Turun ja
Tampereen seuduilla. Ehkä sietäisi. - Joidenkin mielestä
metropolimallin käyttäminen muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla vesittäisi
koko kuntauudistuksen idean. Ehkei sentään. - Jos pakko ei kerran ole
keinovalikoimassa ja kun todennäköisesti Turun ja Tampereen
ympäristökunnat vastustavat liitoksia viimeiseen asti, voisi
metropolimalli olla riittävä kompromissi näillä seuduilla. - Alueiden näkökulmasta sekin
olisi todennäköisesti parempi kuin nykytilanne. - Vuosi 2017 alkaa näyttää yhä
todennäköisemmältä varsinaisten kuntaliitosten toteuttamisajankohdalta
koko maassa kuin vuosi 2015. Liittymispäätökset voidaan
toki tehdä aiemmin.”
Kiistämättä uudet mallit ovat omiaan sotkemaan tilannetta ja selvää on,
että parasta olis pikkuhiljaa päästä rekenneasioiden vääntelystä tositöihin. Kuntasektorilla on töitä
palvelujen järjestämisessä ja niiden rahoituksessa. Kuntien toimesta nykyisillä
työkaluilla ei kaikesta selvitä ilman kohtuuttomuuksia. Mutta niin
yksinkertainen asia kuin kunnallinen pääomavero oli yksinkertainen keino tukea
kunnalista itsehallintoa ja kyllä ne rakenteet sitten hoituvat itsestään.
Valtionhallinnosta meillä on huonoesimerkki rakenteiden kanssa
leikkimisestä. Selvitysmies Rauno Saari viitoititte tietä takaisin
lääninhallitusten suuntaan omassa valtionhallinnon raportoinnissaan. Fiksuna miehenä
hän jätti tämän sanomatta, mutta siitähän on kysymys.
Palaan mieliaiheeseeni eli siihen, että talous se on joka
sanelee. Ja siksi kysyinkin ministeri Henna
Virkkuselta, että mitä valtionvarainministeriössä toimiva kuntaministeri tästä
aiheesta osaa kertoa. Tietenkin tiesin, että smat vanhat laulu levyltä tulevat
yhdellä sävellajilla: me sävellämme ja ohjaamme eikä kysymyksiä ja vielä
vähemmän selvityksiä tarvita, koska me uskomme mitä haluamme.
Ministeri perusteli taloudellisesti kuntaliitoksia sillä,
että demografia ja muut uhat ovat nostamassa kuntien kustannuksia 40
miljardista viidellä miljardilla ja että se merkitsisi nykysysteemillä
toimittaessa jopa 7 prosenttiyksikön nousua kuntaverossa. Tämä laulu on kuultua
ja siihen on reagoitu, kun viimeksi ministeri tämän heitti ilmoille:
- Kuntaliitto tyrmistyi kuntaministeri
Henna Virkkusen (kok) tavasta dramatisoida kuntien taloustilannetta.
Virkkunen sanoi tiistaina Ylen Uutisille, että ”muun muassa
palvelutarpeen takia kuntaveroa pitäisi nostaa seitsemän prosenttiyksikköä
seuraavina vuosina”.
Kuntaliiton mielestä kunnat selviävät lähivuosina ilman dramaattisia
verokorotuksia. - ”Kun
puhutaan tällaisesta korotuksesta, kuntatalouden pitäisi olla
jo romahduksen partaalla. Kuntien takauskeskuksella on paras
mahdollinen eli kolmen a:n luokitus eli kuntatalous näyttää ulkoa
päin olevan Euroopan vahvimpia. Mutta täällä halutaan asia esittää
näin synkkänä”, sanoo Kuntaliiton apulaisjohtaja Reijo Vuorento. - Kuntien rajojen siirtämiset eivät
Kuntaliiton mielestä vaikuta kuntatalouteen vuosina
2013–2016. - ”Työllisyysaste,
työn tuottavuus ja talouskasvu ratkaisevat kehityksen, ei se,
missä kuntien rajat ovat. Ylipäätään koko kuntauudistuksen laskelmat
ovat enemmän tai vähemmän hatusta vedettyjä.”
Turussakaan
ministeri ei mitään perusteluja esittänyt eikä selvittänyt, että miten
kuntarakenne tähän vaikutta. Lapsenkasvatuksen keinot olivat ministerin
esityksessä esillä ja niinpä tämän talouskatastrofin maalailun lisäksi vilahti puheessa
muutama muu rivien väliin sujautettu uhkaus. Kuulijat sen ymmärsivät kyllä,
mutta arvaan, että ne pikemmin nostavat kuin laskevat vastarintaa.
Ny on
sitten aika antaa lausuntoja epäselvästä ja muutoinkin erikoisesta valinaikaisesta
lainsäädännöstä. Miten selvityksiä tehdään ja mitä niissä selvitetään, on nyt
paikallisten toimijoiden tärkeitä kysymyksiä. Ei tässä ole tarpeen olla uhmakas ja
yhteistyöhaluton, mutta on myös selvää, että asiat kulkevat helposti ylempänä
Hesarin viitoittamalla tavalla, ellei jotain fiksua löydetä.
Ja löydetäänkö, jos Turun asenteena on , että etsii, etsii, vaan ei soisi
löytävänsä.
mr