Ikääntyminen on saavutus ei ongelma
Vanhoja ihmisiä on maailmassa nyt yli 800 miljoonaa ja kymmenen
vuoden kuluttua miljardi. Yli 60-vuotiaita on jo enemmän kuin alle viisivuotiaita.
Vanheneminen ei ole taakka vaan saavutus, korostaa perjantaina julkaistu
kansainvälinen raportti, jossa on mukana useita YK-järjestöjä. YK
määrittelee vanhoiksi 60 vuotta täyttäneet.
Naantalissa tilanne on jo mennyt sinne , mihin muut ovat tulossa.Tilastokeskuksen väestöennusteen päivitys julkistettiin 28.9.2012. Alla
olevassa taulukossa on vertailua edelliseen, vuonna 2009, julkaistuun
päivitykseen.
Naantali |
||||||||||
Vuodet |
0 – 6 v. |
7 – 14 |
65 v |
75 v |
Koko |
|||||
|
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
2013 |
|
1389 |
|
1739 |
|
3984 |
|
1585 |
|
19108 |
2014 |
1517 |
1375 |
1701 |
1731 |
3995 |
4181 |
1584 |
1663 |
19365 |
19221 |
2015 |
1512 |
1347 |
1721 |
1744 |
4168 |
4340 |
1627 |
1712 |
19510 |
19332 |
2016 |
1515 |
1341 |
1743 |
1749 |
4344 |
4589 |
1726 |
1821 |
19656 |
19448 |
2017 |
1518 |
1332 |
1763 |
1756 |
4521 |
4794 |
1773 |
1874 |
19803 |
19567 |
2020 |
1524 |
1313 |
1810 |
1738 |
5020 |
5382 |
2078 |
2215 |
20244 |
19933 |
2025 |
1519 |
1281 |
1835 |
1685 |
5727 |
6224 |
2859 |
3103 |
20933 |
20589 |
2030 |
1489 |
1253 |
1839 |
1658 |
6345 |
6949 |
3482 |
3827 |
21473 |
20995 |
2035 |
1467 |
1230 |
1816 |
1627 |
6802 |
7474 |
3922 |
4321 |
21864 |
21319 |
Eliniän piteneminen on ihmiskunnan suurin voitto, johon tarvittiin
parempaa ravitsemusta, koulutusta, taloutta sekä hygieniaa, lääketiedettä
ja terveydenhuoltoa. Siksi edessä ei ole ongelmia vaan haasteita, korostivat
raportin laatineen Help Agen johtaja Sylvia
Beales ja sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok).
”Ikääntyminen on seuraavien vuosikymmenten aikana yhtä
suuri kysymys kuin ympäristöasiat”, Risikko sanoi.”Se vaikuttaa
kaikkeen. Ikääntyminen on ymmärrettävä laajemmin, ja on kysyttävä
ihmisten tarpeita ja toiveita.”
”Vanhat ovat yhteiskunnan jäseniä, ja heidän panoksensa on
hyödynnettävä. He antavat usein enemmän kuin saavat, koska maksavat
veroa ja hoitavat omaisia ja lastenlapsia”, Beales huomautti.”Maailma
olisi köyh empi ilman heitä.”
Raporttiin haastateltiin 1 300 iäkästä miestä ja naista
36 maasta. Heillä on samoja toiveita:
1)
Vanhojen on voitava osallistua yhteiskuntaan ja saatava
etuutensa.
2)
Vanhojen oikeus peruspalveluihin ja eläkkeisiin on turvattava.
3)
Vanhojen syrjiminen työmarkkinoilla on poistettava.
4)
Vanheneminen on otettava huomioon kaikessa suunnittelussa.
5)
Vanheneville on tarjottava koulutusta.
6)
Ikään perustuva syrjintä ja kaltoin kohtelu on kiellettävä
lainsäädännössä.
7)
Bussinkuljettajia on koulutettava ottamaan vanhojen
tarpeet huomioon. Vanhoille myös ilmainen kuljetus
Palkansaajien Tutkimuslaitoksen Talous &Yhteiskunta lehden artikkeli
yliopiston sosiaalipolitiikan professorit Anneli Anttonenja (emeritus) Jorma
Sipilä artikkelissaan,joka on julkaistu Palkansaajien tutkimuslaitoksen
Talous&Yhteiskunta-lehden
tuoreimmassa numerossa 3/2012.
Julkisen vanhustenhuollon poliittinen
puolustuskyky on heikko. Kentällä ei ole työmarkkinajärjestöjen
kaltaisia vahvoja etujärjestöjä, eikä
siellä myöskään vilise vaikutusvaltaisia ammattilaisia. Hoidettavat ja hoitajat
ovat useimmiten vanhoja naisia, joita politiikan tekijöiden ei tarvitse kuunnella.
Yritykset ovat löytäneet
houkuttelevat markkinat julkisen sektorin aiemmin itse tuottamista
sosiaalisista hyödykkeistä. Huikeat
ansaintamahdollisuudet houkuttelevat, ja julkisia hankintoja
koskevat säädökset helpottavat
muutosta.Muutoshalua on vahvistettu laajamittaisella mielipiteiden muokkauksella.
Yrityksillä ei ole pääsyä
laajamittaiseen hyvinvointipalvelujen tuottamiseen muuten kuin julkisen sektorin
järjestämän rahoituksen kautta. Valtion ja kuntien on kerättävä rahat
sosiaalisiin hyödykkeisiin ennen kuin yritysten kannattaa niitä tuottaa. Mutta
myös kunnilla on taloudellisia ja poliittisia intressejä julkisten palvelujen markkinoistamiseen.
Se auttaa leikkaamaan palveluja kustannuksia ja vaikka se lähes aina johtaa
palvelutason alenemiseen, kaikki kritiikki ei kohdistu politiikan tekijöihin.
Aluksi pienet, kokeneiden
professionaalien vetämät yritykset menestyivät tarjouskilpailuissa
ja raivasivat tietä markkinavetoisen
palvelutuotannon hyväksymiselle. Nuo yritykset ovat kuitenkin väistymässä
tullessaan suurten ketjujen ostamiksi ja hävitessään niille
tarjouskilpailuissa.
Kansainvälisten sijoittajien
erityinen osaaminen keskittyykin tarjouskilpailujen voittamiseen. Markkinoistumisella
on rajansa ja vaihtoehtonsa. Ylilyönneistä on noussut voimakasta kritiikkiä. Kansalaiset
arvostavat yksityistä yritystoimintaa mutta eivät verovarojen kasautumista
sijoittajille veroparatiiseihin.
Suurien voittojen kasaaminen välttämättömyyksistä säästämällä on osoitus ohjauksen epäonnistumisesta.
Hoivassa tärkeintä ovat pysyvät ja henkilökohtaiset suhteet, joita ei voi
korvata juristeilla,
ekonomeilla, lomakkeilla eikä
tietotekniikalla. Hoivan onnistunut tuottaminen edellyttää henkilökohtaista luottamussuhdetta,
ja sellaisena se sopii hyvin pienyrityksille, osuuskunnille ja
järjestöille.
Pääasia on pitää viranomaistehtävinä
asiakkaiden pääsy julkisesti rahoitettujen palvelujen
piiriin, heidän tarpeidensa määritys,
palvelujen kohdentaminen ja tuloksen valvonta. Tämä on erityisen tärkeää
ihmisille, joiden toimintakyky on vähäinen.