Miespolvet vaipuvat unholaan

Luotoset 20231230
Vietämme joulua tavanomaisen menoin, sanotaan ja niin teemme

Naantalissa se on tarkoittanut, että aloitetaan joulurauhanjulistuksesta. Tänä vuonna oli ennätysyleisö, kun virallista laskijan tietoja ei ollut niin arvelen paikalla olleen ainakin parituhatta ihmistä.


Kun olin  70 vuottaa sitten ensimmäistä kertaa paikalla ollessani muita  joulurauhan kuulijoita oli kymmenkunta : Neljä Raatihuoneen rappusilla ja kolme sähkölaitoksen portailla Axel ja Hedvig Haartaman  ja kourallinen muita. Naantalissa asukkaita oli saman verran kuin nyt läsnäolijoita.
Haastemies- vahtimestari  Erkki Harne luki julistuksen ja siinä se. Julistuksen tarkoitus onkin silloin ollut kuten  alun alkaen olla  muodollinen ilmoitus  eikä seremoniallinen tunnelman tekijä kuten nykyisin kun jouluaaton ollessa arkipyhänä vapaa päivä.

Nyt julistuksen lukee hallintojohtaja Riitta Luotio ja muutoin tilaisuutta juhlistetaan rummutuksella ja laulamalla virret Jumala ompi   linnamme  ja Enkeli taivaan lausui näin.

Paikalla olleista monet jatkoivat kirkkoon perhehartauteen, joka on uudehko, hyvä palvelua seurakunnalta ja se  onkin pienentänyt  klo 16 hartauden kävijämäärää.

Jouluaaton hartaus on kuulunut lapsuudesta asti traditioihimme.

Se oli harvinainen tapahtuma siksi, että kävimme kirkossa isäni ja sisareni kanssa ja äitini valmisteli jouluruokailua.  Hän kertoi  pitävänsä järjestely hänen kannalta hyvänä;  hänen joulurauhansa hetki oli ollut aina  vasta jouluaamun kirkossa.
Torikadun kotitalostamme  oli tapana jouluaamuna sytyttää kynttilä ikkunalle valaisemaan Lappalaisten mäeltä ja Luonnonmaalta kävellen  tulijoiden kirkkotietä.
Kirkkotietä valaisemassa oli vähäisten katuvalojen lisäksi jouluna kirkon mäelle johtavan tien päällä oleva Daavidin tähti, jota ei tänä vuonna enää ole enää  ripustettu. Miksi?

Hautakynttilöiden vieminen on kuulunut tapoihin. Ja se olikin ennen lasisuojia hankalaa; lumesta piti rakentaa suojaa ja siltikin kynttilät sammuivat; sankarihautojen tervapadat sen sijaan paloivat paremmin.

Nykyisin tieni haudoille kulkee vuoden 1918 kansalaissodan uhrien Aika ja Muisto paaden kautta.
Sen jälkeen menen edesmenneiden naapureittemme uurnahautojen ja muualla haudattujen nunnien muistomerkin ympärille sytytettyjen satojen  kynttilöiden ohi äitini vanhempien haudan  kautta omien vanhempien ja isäni vanhempien  haudalle.
Ja sieltä siirryn kirkkoon  sankarihautoja sivuten siinä viimeisissä riveissä lepäävät Luotosen Eero ja Reino

”Mies polvet Vaipuvat unholaan” kirkossa laulettaessa, ajattelemme läheisiämme, mutta historian tapahtumat nousevat mieleen.  Isäni mukaan punakaartissa olleita jäi Aika ja Muisto paateen nimensä saaneet yhdeksän toveria ja, että yksi heistä oli   sillä jossakin lahden suunnalla joukkohaudassa lepäävän Luotoseen Emilin velipuolet Reino ja Eero ovat sankarihaudoissa. Sellainen on ollut suomalinen todellisuus
Punagraniittinen  Aika ja Muisto passi kirkon mäellä  sekä sanakarihaudan nunnaan siunaamassa sotilasta ovat puhutteleva kokonaisuus, jossa Suomen historian lähtökohdat antava ajattelemisen aihetta kirkon penkissä kuunnellessa  kirkkoherra puhetta – se on enemmän sitä  kuin saarnaa.  Hän selittää fiksusti rauhan laajempaa käsitettä. Shalom

Šalom (hepr. ‏שלום‎) on heprealainen sana, joka merkitsee ’rauhaa’ ja ’hyvinvointia’. Samoin kuin suomen kielessä, rauha voi tarkoittaa kahden osapuolen välistä rauhaa (erityisesti ihmisen ja Jumalan tai kahden kansan välistä) tai sisäistä rauhaa.

Viha vaino pois, rauha parempi ois. on hiskimäinen tulkinta tai tuoreempi  Happy Chrismas – War is over lennonmaisesti  laulettuna ovat niitä, joita jouluun mielellään liitäisi.

Niin pitäisi järjen, tunteen ja evankeliumin mukaisesti olla.
Mutta tosiasiallisesti sota on entistä arkipäiväisempää: Kansainvälisen strategisten tutkimusten instituutin tuore raportti dokumentoi 183 meneillään olevaa konfliktia ympäri maailmaa, mikä on suurin määrä yli kolmeen vuosikymmeneen. Ja tämä luku saavutettiin ennen Gazan sodan puhkeamista.

Ja syypäitä ei tarvitse hakea täysin vieraista uskonnoista; naapurimaamme Venäjän ortodoksinen   arkkipiispa puhuu sotaa johtavasta presidentistä Jumalan valitsemana johtajana, jolla on annettu suuri tehtävä. Uskontoa on taas kerran väärässä käytössä.

Kun sekä kirkossa kolehtivirtenä, että joulurauhan julistuksen yhteydessä lauletaan Jumala ompi linnamme, niin muistutan itselliseni ja muille, että virren sanat ovat uskonpuhdistajamme  Martin Lutherin  kynästä 1500-luvulta eikä se Tuntemattoman Paloaukean tarpeisiin tehty.  Pistänkin tähän virren ensimmäisen säkeistön suoran käännöksen joka selkeämmin muistuttaa, että sielun vihollisesta on kysymys:

Vahva linna on Jumalamme,
hyvä puolustus ja ase.
Hän auttaa meidät vapaaksi kaikesta hädästä,
joka meitä on nyt kohdannut.
Vanha, paha vihollinen,
hän nyt totisena juonii;
suuri voima ja oveluus
ovat hänen kauhea varustuksensa
maan päällä ei ole hänen veroistaan.

Mikko Rönnholm

30.12.2023

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Sisällysluettelo

 


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Blogi

Seuraa somessa