Uudet kunnanvaltuutetut on valittu. Luottamustoimista on pääosin sovittu. Lähes neljä vuotta kestävä työ on alkamassa. Sitä tulee sähköistämään eduskunnan juhannusviikolla tekemä päätös. Lähes kaksi vuosikymmentä valmisteltu massiivinen sosiaali- ja terveydenhoidon (sote) uudistus kirjattiin laiksi. Ratkaisu on sulka Marinin hallitukselle, mutta iso iso pläjäys kuntakentälle. Kuntapäättäjät törmäävät vaalikaudella ongelmiin, joita ei ole haluttu tai uskallettu ennakoida. Ehkä syntyviä ongelmia ei ole tiedostettu.
Sote purkaa kunta- ja kuntayhtymien kentän. Se koskee sosiaali- ja terveydenhoitoa sekä pelastustointa, mutta heijastuu syvälle kunnalliseen toimintaan. Järjestämisvastuu näissä kuntalaisen kannalta keskeisissä palveluissa siirtyy puolentoista vuoden päästä 293 kunnalta 21 hyvinvointialueelle ja Helsingin kaupungille.
Päätetty hallintomalli ei ole kaikille kunnille ainoa oikea. Suuret kaupungit ovat pystyneet ja pystyisivät hoitamaan palvelut itsellisesti. Monilla alueilla kunnat ovat onnistuneet turvaamaan palvelunsa siirtämällä vastuun kuntayhtymille. Joskus on kuitenkin ymmärrettävä, että vuodesta toiseen jatkunut saman asian vatvominen ei ole kenellekään kunniaksi. Huonompikin päätös on parempi kun tekemätön päätös, jota ei voi korjailla.
Jo Paavo Lipposen (sd) II hallituksen aikana 1999-2003 pohdittiin keinoja pienten terveyskeskusten toiminnan tehostamiseen. Erityinen ongelma olivat niiden täyttämättömät lääkärinvirat. Kun peruspalvelu ei toiminut, vastaanottoajat venähtivät tai ongelmat ohitettiin erityissairaanhoitoon turvautumalla.
Matti Vanhasen (kesk) hallituksen Paras-hanke oli iso askel oikeaan suuntaan. Se kasvatti terveyskeskuksia, vahvisti sosiaali- ja terveydenhoidon integraatiota ja vauhditti vapaaehtoisia kuntaliitoksia. Jyrki Kataisen (kok) vahvojen kaupunkiseutujen suurkuntahanke jätti ulkopuolelle haja-asutusalueen kunnat eli juuri ne, joiden palveluista alun alkaen oli huolta kannettu. Niinpä Katainen kesken hallituskauden taipui maakunnalliselle pohjalle rakentuvaan hallintomalliin. Sitä Aleksander Stubb (kok) pääministerinä jatkoi. Juha Sipilän (kesk) hallituksessa Stubb ja Timo Soini (ps) vannoivat nyt päätetyn maakunnallisen hallintomallin nimeen. Ja olihan siellä myös Petteri Orpo (kok) ministerinä mukana. Hallintomallin juna oli mennyt siten ajat sitten ja se oli kyllä kaikkien tiedossa, vaikka eduskunnassa muuta esitettiin. Että se tästä pöhinästä.
Sote helpottaa pienten kuntien talousriskiä, mutta ei se arkea muuta. Kyse on koko maata koskevasta ongelmasta. Lasten ja työikäisten väestön määrä vähenee. Vanhusväestö kasvaa ja samalla kasvaa hoidon tarve. Yritystoiminta ja työpaikat keskittyvät. Tähän ei ole kunnissa varauduttu. Eduskunnan sote-päätökset vievät lisäksi kuntien talousarvioista ja henkilöstöstä puolet. Se merkitsee, että kunnan liikkumatila ja sopeuttamisvara on entistä tiukemmassa.
Uudistuksen rahoituksesta väännetään lähikuukausina kättä. Se puhuttaa hallituksessa, mutta vuorenvarmasti tammikuussa järjestettävissä aluevaaleissa. Myöhemmässä vaiheessa palataan hyvinvointialueiden määrään ja maakunnan sopimattomuuteen hallinnollisena yksikkönä. Mutta nyt Johannes Virolaisen viisasta sanontaa mukaillen pulinat pois ja kaikki tuki lain toteutukselle.
RAUNO SAARI